Pokémon GO: 5 cases fra retail-verden

Pokémon GO: 5 cases fra retail-verden

Pokémon GO – Nintendos nye app-spil, der har taget verden med storm – er ikke kun for de spillelystne forbrugere, men kan også bruges til at trække nogle af de godt 75 mio. Pokémon-jægere på verdensplan ind i butikkerne. Gaming-dillen har vundet stort indpas i en bred målgruppe og er både hadet og elsket for dens hensynsløse spillere. For kan det være rigtig, at de bare skal have ret til at vade omkring, som de har lyst til med deres telefon for øjnene, eller skal der sættes grænser for, hvor det er i orden at tage spillet med hen? Hos Retail Institute Scandinavia synes vi lige så godt, man som retailer kan lege med på dillen og drage fordel af mulighederne for at skabe mersalg. Spillet er muligvis kun populært i en begrænset periode, så det gælder om at smede, mens jernet er varmt. Derfor har vi samlet et kort overblik over, hvad mulighederne er og eksempler fra virkelighedens retail-verden.

Hvad går det ud på?

Pokémon GO er et gratis augmented reality app-spil, hvori formålet er at fange de såkaldte Pokémon-monstre – noget der umiddelbart lader til at ligge langt fra retail-verden og marketing. I spillet følger forbrugerne et kort og destinationer fra den virkelige verden. De kan derfor se præcist, hvor de befinder sig og der fra blive ledt til destinationer, hvor de kan fange Pokémon’er. De virkelige destinationer er netop det, der er interessant for retailere, for hvordan udnytter man bedst de spille glade Pokémon GO-tilhængere.

 

Foto: Flickr

Foto: Flickr

Hvordan kan det bruges i retail?

Der findes forskellige måder, hvorpå man kan drage fordel af hypen. Omdrejningspunktet for dem alle er destinationerne kaldet ’Pokestops’, som man køber via såkaldte ’Lures’. En Lure koster ca. fem danske kr. og er aktiv i en halv time. Ved købet af Lures opstår der et Pokestop på destinationen eller i butikken. Logikken er den, at andre Pokémon-spillere også kan se det nye Pokestop, og derfor forhåbentlig vil strømme til for at fange nye Pokémon’er. Dét kan man som retailer selvfølgelig udnytte til at øge kundestrømmen og pushe produkter, men der findes også andre måder at gøre det på. Vi har samlet et udpluk af forskellige cases til, hvordan det bl.a. kan gøres.

1. Sponserede destinationer

Det britiske ejendomsselskab Hammerson plc, der samlet har 58 shoppingcentre i Storbritannien og Frankrig, så hurtigt mulighederne i det populære spil. De har købt sig til adskillige Lures og dermed trukket kunder til deres Pokestops i forskellige afdelinger af shoppingcentrene. Udover dette er de også gået skridtet videre og har indført, hvad man kan kalde ’Poké-mer-service’. For det populære spil har det med at sluge strøm fra spillernes smartphones – og ingen strøm betyder ingen spil. Derfor er der i centrene sat personale til rådighed, som foruden at hjælpe spillerne med at finde Pokestops også tilbyder spillerne at låne en transportabel oplader, så de uafbrudt kan fortsætte deres spil. At stille opladere til rådighed er en simpel måde at henvende sig til spillerne på, og seneste er den danske afdeling af convenience-kæde 7-Eleven hoppet med på bølgen. De tilbyder nu Pokémon-spillere at genoplade deres smartphones i kædens butikker, mens de kan hvile benene i en stol og måske endda købe en snack til pausen. Men det er ikke kun store centrer og kæder, der har held med at købe sig til Pokestops. Mange mindre butikker og caféer ser også en stigning i antallet af kunder og salg ved købet af Lures. Hos L’inizio’s Pizza Bar i New York steg omsætningen med hele 75 pct. på bare seks dage, hvilket kun kostede restauranten 110 dollars i spilomkostninger.

2. Rabat og præmier

En anden måde at gøre det på er ved at tilbyde rabatter og præmier ved brug af spillet. Den franske møbelkæde But startede en konkurrence for sine Pokémon-spillende kunder. Her satte de to gavekort til en værdi af 200 dollars på højkant og ved at deltage i konkurrencen, fik alle ti pct. rabat på deres køb. Præmierne og rabatten blev udloddet ved, at kunderne skulle tage et screenshot på deres telefon fra butikken, når de fangede en Pokémon, og dele det på Twitter med hashtagget #butattrapeztous (‘But fanger dem alle’). På den måde sikrede But sig en stor mængde omtale, der gennem hashtagget blev koblet til deres brand. De to første personer til at bruge hashtagget vandt gavekortene, og de resterne deltagere fik ti pct. rabat, når de fremviste billedet på deres personlige Twitter.

3. Promover på sociale medier

Det er vigtigt at gøre de hungrende spillere opmærksom på, at man er med i gamet og kan tilbyde spændende Pokémon’er. Derfor er det vigtigt at gøre kunderne opmærksomme på, at der er Pokémon’er i butikken. Man bør altså dele det på sociale medier, når der er aktive Pokestops i butikken for på den måde at tiltrække spillere. Et eksempel herpå er den amerikanske spillehalskæde Pinballz i Lake Creek, USA, der på sine sociale medier inviterer kunderne med på Pokémon-jagt i spillehallen og dens tilhørende spiseområder. Det sker ved, at de deler posts, der bl.a. fortæller, at de hver mandag mellem kl. 16-22 aktiverer nye Pokestops og altså Pokémons til fordel for deres besøgende gæster.

Det er stadig uvist, hvor meget salg brugen af spillet præcist genererer. Men med en omkostning på ca. 10 kr. i timen – vel og mærke kun i de timer, hvor de tilkøbte Lures er aktive – kan det blive en god fortjeneste, og ikke mindst en mulighed for at plante kendskab til ens brand.

 


Kategorier: , , , , , ,
1 kommentar
  • MIkael christiansen
    Oprettet 18:02h, 03 september Svar

    poke app med mobil , det synes jeg godt nok er gået for vidt , jeg har hørt i medierne folk går ind i andres private haver så folk tror der en tyv på spil , det synes jeg er at gå for vidt for at fange en pokemon

Skriv en kommentar