Skip to main content
  • Bolig | Butikker | Forbrugeradfærd | Oplevelser

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 23/02/2010

Prøv før du køber

Sov i sengen, før du beslutter dig for, om du vil købe den. Eller prøvesmag opskrifterne fra din kogebog, før du går til kassen. I takt med at reklame- og marketingbranchen vedvarende påstår, at massemedier såsom traditionelle tv-spots og todimensionale printreklamer ikke appellerer til tidens forbrugere, synes “Try before you buy”-tiltag at være en oplagt vej til at involvere forbrugerne og give dem loyalitetsskabende oplevelser med produkter og brands.

En investering i en dyr seng kan være en større beslutning, som i bogstaveligste forstand er værd at sove på. Møbelbrandet Duxiana har i Malmö en butik, der samtidig fungerer som hotel, så gæsterne/kunderne har mulighed for at sove i en Dux-seng eller nyde en Ramlösa i en af brandets stole, før de bestemmer sig for køb. Det at give mulighed for bruge møbelprodukterne er en måde at overbevise potentielle kunder om den komfort og kvalitet, det svenske brand repræsenterer.

duxiana

I Singapore har man bevist, at samme model også kan bruges til at inititere mindre køb. Boghandleren 25° Celsius, som udelukkende sælger kogeboger, byder bl.a. på et testkøkken, der giver kunderne mulighed for at prøvesmage kogebøgernes opskrifter. Jævnligt udvælger butikkens kok en kogebog fra hylderne – og demonstrerer opskrifterne step by step. Samtidig kan de besøgende bestille retterne i butikkens café.

25grader

I en tid, hvor forbrugerne er blevet mere tilbageholdende, og hvor de tænker sig om ekstra gang, før de afslutter købet, forekommer det oplagt at give dem lov til at lege med produktet og afprøve det, så de ikke får fornemmelsen af at have foretaget et impulsivt fejlkøb.

Desuden gør muligheden for at røre, dufte og prøve den fysiske butik til noget, som netbutikken ikke kan være – og giver på den måde den fysiske butik en vigtig konkurrencefordel.

citybranding_blog

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop