Skip to main content
  • Beklædning | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 13/08/2009

Rapport fra modeugen

trendshow
Brancheorganisationen Dansk Textil og Beklædning inviterede i fredags til reception i Bella Centeret for at fejre sit nye navn og opdaterede koncept. Bestyrelsesformand Paul Sønderbæk afslørede det nye navn: Dansk Mode & Textil og fik, med et glimt i øjet, designbureauet e-types til at forklare, hvordan de havde brugt et 6-cifret beløb på at ændre et ord i navnet og skabe det nye koncept.

Dansk Mode & Textil inviterede i samme ombæring også til Copenhagen International Fashion Fairs forår/sommer 2010 trendshow i Bella Centeret, hvor nye tendenser og designs fra danske mærker blev vist. Showet var opdelt i fire temaer: Light Tech, Ode to Nature, Southern Folk og Popular Appeal.

Light Techs farver er friske og syrlige med hint af neon, og silhuetterne minder enten om 60’ernes strukturerede former og 80’ernes sporty og flashy stil.

Ode to Nature har en mere blød og løs silhuet, og farverne er udtonede pastel, pudder – og jordfarver.

Southern Folk byder på livlige tango-røde og violette farver blandet med neutrale beige og grønne prærie-nuancer, mens silhuetten er præget af en sammenblanding af militær, latinodans og indianer-look.

Popular Appeal leder os igen tilbage til 60’erne med figursyede, højtaljede nederdele og capribukser. Romantik og high-school stil til både piger og drenge i vintage-mønstre og dæmpede blå og beige toner blandet med stærke røde og blå kontraster.

Hvis man havde svært ved at se forskel på de forskellige trends, som indrømmet var lidt sammenblandede og uden klare signaler, kunne man heldigvis se på tilbehøret, som gav lidt ekstra til de fire temaer. Der var alt fra kæmpe fluff-hatte og matchende tasker til balloner.

Alt i alt var der optimisme og følelse af girly romantik i showet, som startede meget poetisk med en stor åben bog, der dannede baggrund for scenen. Bogen havde blanke sider, men for hver side der blev åbnet, blev et nyt univers og tema i showet introduceret. Temaet blev understreget af illustrationen i bogen.

Det var stilistisk flot og stemningsfyldt, men desværre blev bogen ikke lukket, så publikum vidste ikke, hvornår showet stoppede, og mange sad derfor lidt forvirrede tilbage. Men man kunne som tilskuer ikke undgå at komme i forårsstemning og få lyst til at købe nye looks – og det er vel det, modeugen handler om?

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

3
    3
    Se kurv
    GLOBAL CONSUMER REPORT 2020
    1 X 695,00 kr. = 695,00 kr.
    GLOBAL RETAIL TRENDS & INNOVATIONS 2020
    1 X 495,00 kr. = 495,00 kr.