$Signe Gildberg$
Snackification vinder frem!
– Glem alt, hvad du troede, du vidste om måltider
Danskernes spisevaner er under forandring – ikke med et brag, men i små bidder. Hvor der før var struktur og faste spisetider, er der nu fleksibilitet, fart og fingersnacks.
Den klassiske tre-retters døgnrytme er i opløsning, og noget nyt er ved at tage over. Det er nemt, det er portionsvenligt – og det er i stigende grad dét, der fylder i danskernes maver og i retailernes sortimenter.
Men hvad betyder det for din butik, din bundlinje og dine kunder? Læs med og bliv klogere på en tendens, der ikke bare ændrer vores madvaner – men hele måden, vi handler på.
”Snackification” vinder frem! Danskerne spiser i stigende grad uden for de klassiske måltider; morgenmad, frokost og aftensmad. I stedet spiser de masser af snacks og færdiglavede måltider, som er lette at tage med på farten. Fænomenet kaldes ”snackification” – en tendens, hvor snacks og småretter glider ind som supplement eller erstatning for traditionelle måltider. For retailere betyder det både nye muligheder men også krav.
En ny undersøgelse om danskernes madvaner fra Retail Institute Scandinavia viser, at mere end hver tredje dansker er en del af den nye snackification-bølge. 37 % af danskerne spiser nemlig snacks uden for de klassiske måltider en eller flere gange om ugen. Og særligt Generation Z er de helt store ”snackere”. Her er det mere end halvdelen, der enten supplerer eller erstatter måltider med snacks en eller flere gange om ugen.
Denne forskydning fra faste måltider til fleksible snacks betyder,
