Skip to main content
  • Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Miljø og etik

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 01/12/2009

Spis op! – og gør en miljømæssig forskel

Din mor havde på en måde ret, da du som barn fik at vide, at hvis du spiste pænt op, blev der godt vejr i morgen! Hvis du forstår at bruge alt det, du tager med hjem i køleskabet og undgå spild, gør du nemlig en væsentlig forskel for klimaet.

I sidste uge mødtes 250 repræsentanter fra FN’s fødevare- og landbrugsorganisationer, EU’s medlemslande, forbrugerorganisationer og verdens fødevarevirksomheder på konferencen “Climate Smart Food”, der blev afholdt i Lund. Målet var bl.a. at diskutere de europæiske landes massive madspild og finde frem til nye løsninger, der kan råde bod på den store klimamæssige belastning det giver, når vi ikke spiser op.

environment_tesco1

Og der er faktisk rigtig mange ressourcer at spare. Ifølge Mandag Morgen viser beregninger fra EU, at 29 procent af vores samlede udledning af drivhusgasser er madrelateret, og at denne belastning finder sted i alle led af fødekæden – fra jord og gård til bord og gaffel. Nogle led i denne kæde er vanskelige at effektivisere og gøre til genstand for besparelser end andre. Men der er som sagt ét område, hvor vi – relativt simpelt og uden at gå på kompromis med kvaliteten – kan skære markant ned på udslippet af CO2: Vi skal nemlig holde op med at smide så meget mad ud.

Danskerne smider i gennemsnit 63 kilo mad i skraldespanden om året, og “Resultatet er, at 10 procent af jordens drivhusgasser udledes som følge af producerede fødevarer, der ikke bliver spist”, skriver Mandag Morgen og henviser til en engelsk undersøgelse, der viser, at det oftest er grøntsager og brød, der ender i vores skraldespande. Faktisk ryger en tredjedel af den mad, der produceres, ud.

Disse tal har fået politikere og NGO’er til at overveje, hvordan de kan få os forbrugere til at spise op og undgå at putte unødigt meget mad i skraldespanden. Et af initiativerne er stopmadspild.dk, der prøver at påvirke danskerne til at tænke over, hvordan de hjemme i deres egne køkkener kan undgå en unødig belastning af miljøet.

Men den grønne opdragelse af forbrugerne er også en væsentlig opgave og udfordring for detailhandlen. Sådan tænker man i hvert fald hos den britiske supermarkedskæde Tesco. Selvom Tesco lever af at sælge så mange varer som muligt, vil kæden nu hjælpe forbrugerne til ikke at købe mere mad på én gang, end de kan spise. Konceptet “Buy One Get One For Free – Later!” giver nemlig kunderne mulighed for at få to varer til reduceret pris, men samtidig at undgå at brænde inde med et lager af varer, der ender med at blive fordærvede. De kan altså vente hente deres anden varer, når de har spist op. 

Tescos initiativ viser, hvordan supermarkedskæder på én gang kan sikre mersalg til kunderne og brande sig som et foretagende med en miljømæssig profil. Et tiltag, som både Tesco, kunderne og miljøet formodentlig vil nyde gavn af.

NRF_new_york2010

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop