Skip to main content
  • Analyse | Convenience | Generelt | Information | Innovation | Konference | Markedsføring | Medarbejdere | Øvrige udvalgsvarer | Strategi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 06/12/2022

SUNSETS DIREKTØR: VI BRUGER FOR MEGET TID PÅ PSEUDOARBEJDE

JENS BROCH

DIREKTØR, SUNSET BOULEVARD

Jens Broch blev ansat som direktør hos Sunset Boulevard i 2017. I juni 2022 indførte han en fire dages arbejdsuge for sine medarbejdere på hovedkontoret. Det er et tiltag, der har været på vej i to år og som ifølge Jens Broch har til formål at gøre op med tanken om, at jo mere arbejdstid, jo flere løste opgaver.

ce]

NU HAR I HAFT FRI HVER FREDAG SIDEN I SOMMERS. HVAD ER JERES ERFARINGER?

De er virkeligt gode. Medarbejderne udtrykker rigtig stor tilfredshed med det. Vi har naturligvis målt på det, og i de målinger siger 84 pct og 82 pct. siger, at de er blevet mere effektive. Jeg ser absolut heller ingen tegn på det modsatte. Samtidigt er vores vækst i omsætning 2022 til dato på 27 pct., målt op mod en omsætning i 2021, der var historisk høj. Så tiltaget ser ud til både at gavne medarbejderne og forretningen.

HVAD VAR FORMÅLET MED AT INDFØRE EN FIRE DAGES ARBEJDSUGE?

Tiltaget er i høj grad et opgør med den tanke, der præger retail, at mest mulig arbejdstid er ensbetydende med flere løste opgaver og et bedre resultat. Sådan forholder det sig ikke. Jeg tror, at mange bruger for meget tid på pseudo-arbejde, altså opgaver uden mål og mening. Vi er blevet bedre til at være kritiske og stille spørgsmålet; hvorfor? Og til at stille os kritiske over for ting, der ikke flytter os eller virksomheden. Vi vil gerne udvise respekt for tiden og sørge for, at når vi bruger vores egen og andres tid, så bruger vi den ordentligt

HVILKE KONKRETE TILTAG HAR I GENNEMFØRT FOR AT NÅ I MÅL MED DET?

En meget vigtig del af det, er et kæmpe opgør med en arbejdsdag fyldt med unødvendige mails, spildtid, forstyrrende og unødvendige opkald samt ineffektive møder. De er en enorm tidsrøver, som vi har gjort op med. Vi har skåret halvdelen af møderne væk, og vi har reduceret antallet af mødedeltagere med 40 pct. Vi har også en regel om, at der skal fremsendes dagsorden og preread til alle møder mindst 36 timer før mødetidspunktet, ellers aflyser vi møderne. Vi har færre, kortere og mere målrettede møder med færre mødedeltagere. Vi har indført et såkaldt skoleskema. Et skema, der inddeler arbejdsdagen i blokke, som omfatter tid til fordybelse, møder, koordinering, frokost og øvrigt socialt samvær. Hver morgen fra 9-11 har vi fast planlagt tid til fordybelse. Det betyder, at vi ikke holder møder, snakker i telefon eller forstyrrer hinanden med spørgsmål. Der er der tid og ro til koncentration og fordybelse i de vigtigste og sværeste opgaver. Skoleskemaet giver fælles spilleregler for hvad, hvor og hvornår.

HVORDAN HAR MEDARBEJDERNE TAGET IMOD DET?

Det har ikke været en lineær aha-oplevelse. Der har været dage, hvor vi har følt, at nu havde vi fat i noget, men også dage, hvor vi har følt det modsatte. Men som tiden gik, og vi for alvor mærkede, at de fælles spilleregler fungerede, da strukturen begyndte at virke, effektivitetsforøgelsen kunne ses, og fridagene begyndte at tikke ind, ja, så gav det mening, også for dem som var lidt skeptiske til en start.

HVAD MED DIG SELV, PRAKTISERER DU OGSÅ FIRE DAGES ARBEJDSUGE?

Jeg prøver. Det er ikke altid det lykkedes, men når det gør, oplever jeg klart at møde på arbejde om mandagen med 100 pct. opladte batterier og masser af energi. Men det vigtigste for mig er faktisk tiden til fordybelse. Jeg er ikke nogen stille type. Jeg elsker larm og gang i den, men det der med at kunne koncentrere sig om en opgave helt uden at blive forstyrret. Det er fantastisk, og det er overraskende, hvor meget man kan nå. Når vi spørger vores medarbejdere, er fordybelsestiden faktisk også det, de sætter størst pris på.

HAR I ANDRE TILTAG PÅ VEJ I SAMME RETNING SOM DEN FIRE DAGES ARBEJDSUGE?

I første omgang har vores tiltag været fokuseret på medarbejderne på hovedkontoret, men helt fra starten med en klar ambition om, at konceptet skal komme flere til gavn. Vi er nu klar til at tage næste skridt. Vi kalder det Restaurant 3.0. Hvordan det helt præcist kommer til at udspille sig er endnu for tidligt at løfte sløret for, men vi har nogle spændende initiativer i støbeskeen.

11484{background-color: #d3d3d3 !important;}” z_index=”]

Kom med på Refresh Retail 2023 d. 22. marts og hør mere om, hvordan SUNSET BOULEVARD vil udvikle tankerne bag restaurant 3.o – herunder den fire dages arbejdsuge

Gå ikke glip af, som en af mange innovative retailere indtager scenen på årets retailkonference og gør os alle sammen klogere på hvordan man implementerer en fire dages arbejdsuge.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere her” link=”https://retailinstitute.dk/refresh-retail-2023/”][

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop