Skip to main content
  • Butikker | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Innovation | Markedsføring | Oplevelser | Sociale Medier | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 26/08/2014

Trysumers & Tryvertising

I kraft af den digitale udvikling har forbrugerne fået langt mere magt end tidligere. Erfaringer vandrer nemlig hurtigt på sociale medier som Facebook og Twitter, og brandejere ved, at et ”like” eller en god anmeldelse på en blog kan være mange penge værd. Forbrugerne lytter nemlig til og stoler på andre forbrugeres mening. Word-of-mouth har altid været og er et effektivt og troværdigt markedsføringsredskab. Derfor er det ingen overraskelse, at ”Tryvertising”, fortsat vinder frem. Begrebet er en sammensætning af ordene ”try” og ”advertising” og går ganske enkelt ud på, at forbrugerne ”betaler” for et produkt ved at teste det og derefter anmelde det. Trenden er lige nu på alles læber Danmark i forbindelse med, at det ”gratis” supermarked Freemarket har slået dørene op. Forretningsmodellen er dog langt fra ny. Lignende koncepter har i flere år kunne findes i udlandet, fx Sample Lab i Japan og Glatt Try Store i Schweiz.

Freemarket giver gratis produkter i bytte for anmeldelser

Forestil dig et fysisk supermarked, hvor alt er gratis. Det eneste kunderne skal give som betaling er en anmeldelse gennem fx en kommentar på det sociale medie eller et spørgeskema. Det er nu blevet virkelighed på Frederiksberg, efter Freemarket slog dørene op d. 16. august. Her kan man få alt fra juice til bodylotion og snacks men i stedet for at få pengene op af lommen, betaler man med sin oplevelse af de pågældende produkter. Konceptet fungerer konkret ved, at kunden opretter en online-profil hos Freemarket, bestiller de ønskede varer og henter dem i butikken. Efter afhentning får vedkommende en deadline for, hvornår man skal have lavet en produktanmeldelse. Såfremt deadlinen overskrides, risikerer man, at ens profil lukkes, og at man ikke får lov til at handle hos Freemarket igen, før man betaler et gebyr. For at dække driftsomkostningerne opkræver Freemarket imidlertid et månedligt brugergebyr på 19 danske kr. Det giver så adgang til at handle op til ti gratis varer om måneden. Herudover får man tre gavekort til butikker landet over samt rabatter hos udvalgte producenter.

7574039-free-7

Sample Lab sælger varer mod meninger

I sommeren 2007 åbnede konceptet Sample Lab sin første butik, nærmere bestemt i den japanske hovedstad Tokyo. Baseret på idéen om, at alle elsker gratis produkter, kan forbrugerne prøve varer fra den nyeste kosmetik til elektronik-gadgets og træningsudstyr, inden de lanceres på markedet. For at få fingre i produkterne skal man være medlem, hvilket koster 300 yen (omkring 18 danske kr.) for oprettelse og 1.000 yen om året (ca. 60 danske kr.). Medlemsskabet kræver desuden en mobil, og at man er i stand til at læse og gennemføre japanske undersøgelser om produkterne. Undersøgelserne fungerer nemlig som betaling for produkterne og hjælper virksomhederne bag ved at generere vigtig viden om varerne, inden de lanceres.

daily-mirror-journalist-damien-fletcher-visits-the-sample-trend-shop-541245729

Sample Labs butikker er opbygget som et stort udstillingsområde, hvor de besøgende kan udforske alle prøveprodukterne, men også slappe af i et café-område. Man kan prøve alle de produkter i butikken, man lyster, men kun tage fem vareprøver med hjem ad gangen. Indtil videre har konceptet været en stor succes, hvor det specielt af kvinder i aldersgruppen 20 til 30 år, der gæster butikken.

Glattt Try Store kombinerer teknologi med produkttest

Det schweiziske shoppingcenter Glatt udnytter med en innovativ og teknologisk højtudviklet pop up-butik ”Try Store” trenden tryvertising på en anden måde. Ligesom ved de ovennævnte eksempler, kan kunderne her gratis afprøve diverse produkter i bytte for feedback. Her er fokus dog på at skabe et showroom-lignende butiksområde med moderne, elegant indretning og design, og hver måned bliver produktsortimentet udskiftet. Butikken fungerer konkret ved, at de besøgende kan bestille en vare, som de ønsker at afprøve, via en opstillet iPad. Få minutter senere kan ordren afhentes ved disken.

Glatt Try Store - Glattzentrum

Når kunderne foretager et ”køb”, kan de opnå syv forskellige såkaldte ”trystorista”-statusser alt efter, hvor meget de tidligere har prøvet. Statussen fremgår af farven på den indkøbspose, som følger med den afhentede vare. Første status er ”Trystorista Trendsetter”, mens den højeste er ”Trystorista Royal”. Jo flere ”køb” man gennemfører, jo højere status opnår man. Der er dog en begrænsning i, at man højest kan modtage produkter hver fjerde dag.

Gratis giver gevinst i kassen

Freemarket, Sample Lab og Glatt Try Store er tre eksempler på tryvertising, men hvad er gevinsten egentlig helt præcist ved de gratis glæder til forbrugerne? Og er der ikke risiko for, at de fremfor at sprede god omtale giver produkter dårlig omtale? Med tryvertising kommer brands og butikker i kontakt med potentielle kunder, og samtidig får de uvurderlig viden, der hjælper dem med at udvikle produkter til forbrugernes behov og ønsker. Men flere virksomheder oplever samtidig, at foræring af gratis produkter giver flere penge i kassen. I en undersøgelse af 102 danske virksomheder, som analyse- og rådgivningsfirmaet Megafon har lavet for tv-programmet Pengemagasinet, tilbyder halvdelen gratis produkter. Ud af dem svarer 70, at de vil give forbrugerne gratis produkter fremover, en tredjedel siger, at det har givet flere penge i kassen at forære produkterne, mens to tredjedele oplever det har styrket virksomhedens brand og lanceringen af nye produkter. Det kommer ikke som nogen overraskelse for Jon Sigurd Wegener, hjerneforsker og ekspert i forbrugeradfærd. Ifølge ham får forbrugere nemlig en følelse af taknemmelighed, når de får noget gratis, hvilket automatisk giver dem lyst til at give noget igen, fx i form af at købe produktet eller tale godt om det til andre. Vores client director, Dorte Wimmer, er heller ikke tvivl om, at gratiskonceptet er kommet for at blive, da det både kan være med til at fastholde loyale, men også tiltrække nye kunder.

Hør mere om undersøgelsen ved at se udsendelsen HER.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop