Uddrag RETAIL INNOVATIONS 4: Hointer

Uddrag RETAIL INNOVATIONS 4: Hointer

Forbrugernes interesse og behov forandrer sig hele tiden globalt, men hvordan påvirker det detailhandelskoncepter og kundeengagement? Gennem det sidste årti har vi på den internationale detailhandelsscene været vidne til, at butikskæder er konverteret til big-box retail for igen at downsize. At fysiske butikker for alvor er gået online, mens flere pure-players på nettet nu er begyndt at etablere en fysisk tilstedeværelse. Grænserne mellem kanaler sløres på vej mod at blive udviskede. Teknologi former shoppingprocessen mere og mere in-store, mens et menneskeligt kontaktpunkt til stadighed forbliver vitalt i samme købsoplevelse. 

I Retail Institute Scandinavia har vi fingeren på pulsen i forhold innovative koncepter og fremvoksende detailhandelstrends fra hele verden. Hvert år samler vi de bedste i trendserien Retail Innovations, som alle giver dig nye idéer og udfordrer vanetænkningen med spændende og anderledes løsninger. Få her et uddrag fra årets udgave med den amerikanske best practice-case Hointer, som viser, hvordan man omfavner den digitale tidsalder og imødegår de stadigt mere teknologisk kyndige forbrugere:

TEKNOLOGISK INTERVENTION: […]

I stedet for bunker af jeans på borde og hylder, der går helt op til loftet med alle størrelser, hænger der i Hointer kun ét par af hver jeansmodel fremme. Helt bevidst har Hointer fjernet hele browsing-delen, hvor kunden skal finde sin størrelse. Her vælger han blot den model, han gerne vil prøve, og så klarer teknologien resten.

Commerce 3

INNOVATIVE KVALITETER

Ved første besøg i Hointer starter kunden med enten at downloade Hointers smartphone-app eller bede om hjælp fra en tabletudstyret ekspedient. Hvert stykke tøj i butikken har så en QR-kode og et NFC-aktiveret mærke, som kunden ved at scanne/tappe tilføjer sin virtuelle indkøbskurv. Herefter angiver han sin størrelse og trykker på ”prøv på”. Kort tid efter venter de valgte jeans i hans størrelse på ham i et prøverum – hvilket ét angives af app’en – som var de hentet af en salgsperson på forhånd. I stedet er det dog en robot, der automatisk har betjent kunden. Det betyder altså, at de udstillede jeans i butikken rent faktisk er deciderede udstillingsmodeller i et showroom og ikke til salg. Det er derimod de tilsvarende jeans, der hentes automatisk fra lageret og transporteres hen til prøverummet, hvor de slippes og lander i en kurv via en slidske (inbox). Ønsker kunden mod forventning ikke at købe det tøj, han lige har prøvet, lægger han det blot ned i en anden slidske (outbox) i prøverummet, og de fjernes automatisk fra hans virtuelle indkøbskurv. Vil han derimod gerne købe noget af tøjet, putter han det selv i en pose, scanner sit kreditkort eller tapper sin smartphone ved en betalingsstation og går ud af døren med sit nye køb […]“.

Commerce 5

Du kan læse mere om Hointer og andre eksempler på “teknoligsk intervention” i Retail Innovations 4. Trendpublikationen giver dig 38 innovative best practice-cases fordelt på 9 detailhandelstrends og gør dig bl.a. klogere på, hvordan Lidl bruger crowdsourcing i sin tilbudsstrategi, hvordan Nike Training Club er udtryk for oplevelsesbaseret detail 2.0, og hvordan Marks & Spencer i en e-boutique kombinerer mad og mode med online/offline-mashup. Bestil dit eksemplar HER.


Kategorier:
, , , , , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar