Unge danskere dropper brands til fordel for YouTubere og Instagrammere

Unge danskere dropper brands til fordel for YouTubere og Instagrammere

Forbrugerne har i kraft af internettet og deres smartphones vænnet sig til en ”transparent” verden, hvor der er let adgang til informationer. Især de helt unge forbrugere har i deres opvækst været præget af et stort informationsflow, og dette afspejles i forbruget, hvor brands, der er til at stole på, vinder frem. Læs om, hvordan trust er et af de helt vigtige vinderparameter i retail i dag og fremadrettet i vores nyeste bog Refresh Retail 2.0, og få en bid af indsigterne nedenfor.

Forbrugerne stoler på hinanden – og influencere

Vi befinder os netop nu i ny tillidsøkonomi, hvor forbrugerne nægter at tage virksomheder og brands ord for gode varer, men i stedet henvender sig til hinanden samt YouTubere, bloggere og Instagrammere, når vigtige købsbeslutninger skal træffes.

Af Retail Institute Scandinavias undersøgelser ses det, hvordan der i dag er en langt større mistro overfor virksomheder, og på tværs af alle generationer ser vi, at de stoler mere på anbefalinger, når de kommer fra venner og familie, end fra virksomhederne selv. Specielt Z’erne udmærker sig ved, at deres pålidelige kilder er influencere på sociale medier – de føler nemlig selv, at de har styr på oprigtigheden af de personligheder, de følger. Anderledes ser det ud ved generationerne over dem, som slet ikke i lige så høj grad stoler på influencere. Læs mere om tillidsøkonomien, og hvordan du opbygger forbrugertilliden i Refresh Retail 2.0.

”Når jeg køber produkter og services, stoler jeg mere på anbefalinger fra bloggere eller personer, jeg følger på sociale medier, end på virksomheders anbefalinger”

Generation Z: 15-18 år, Generation Y: 19- 36 år, Generation X: 37-57 år, Baby Boomers: 58-71 år

Consumers as Channel

Bogen Refresh Retail 2.0 dykker ikke blot ned i de kundetyper, trends og tendenser du skal have for øje i 2020 og frem – den giver dig også de forretningsmodeller, der skal til for at tiltrække dem. Læs bl.a. om, hvordan du opbygger forbrugertilliden gennem forretningsmodellen Consumers as Channel og få masser af best practice, som den nedenfor, fra ind- og udland i Refresh Retail 2.0.

Adidas

Adidas lader nu kunderne sælge sportsgigantens produkter. Sidste år lancerede Adidas et nyt medlemsprogram kaldet Creators Club, hvorigennem nogle af brandets mest entusiastiske kunder får tidlig adgang til nye produkter, eksklusive lanceringer og specielle events. Nu vil Adidas styrke forholdet til Creators Club-kunderne, og det sker gennem et samarbejde med den sociale e-handelsplatform Storr, hvor Creators Club-medlemmerne får lov til selv at sælge brandets produkter. Storr er en bruger-til-bruger markedsplads, hvor almindelige forbrugere fremfor brandsne selv, kan åbne en online butik og sælge forskellige brands’ produkter til andre forbrugere, der følger dem på Storr. Der er altså ikke tale om videresalg af brugte produkter, men at almindelige forbrugere fungerer som salgskanal for brands og i bytte får kommission får hvert produkt, de sælger. Formålet er at gøre e-handel mere trygt, ved at shopping foregår mellem privatpersoner, der stoler på hinanden. Adidas’ Creators Club-medlemmer får seks pct. i kommission for hvert produkt, de sælger, som de derefter kan vælge at beholde eller donere til et velgørende formål.

Bliv klogere på forbrugerne og de forretningsmodeller, der vil vinde dem i fremtiden i den nye bog Refresh Retail 2.0.


Kategorier:
, , , , , , , , , , , ,
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar