Skip to main content
  • Beklædning | Miljø og etik | Oplevelser | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 21/09/2010

Velgørende shopping i Paris

Den økonomiske krise satte et stort, markant spørgsmålstegn ved behovet for og betydningen af det forbrug, der drejede sig om mere bare end basale fornødenheder. Mange spurgte sig selv, om ekstravagancen var ved at blive afløst af en ny puritanisme? Og om mådeholdenhed og ydmyghed var den nye mastertrend?

Heldigvis har det siden finanskrisen i september 2008 vist sig, at der stadig er behov for shopping, der har til formål at berige vores hverdag med æstetik, luksus og oplevelser. Behovet er overlevet, fordi mange af dem, der skaber mode og/eller luksus har forstået at tilpasse sig efterspørgslen på produkter og købsoplevelser, der på én gang er smukke og meningsfulde. Her er et par eksempler fra tidligere blogindlæg, der beskriver denne tendens:

Mode- og trendprognose efterår 2010

Den nye luksus er ikke flashy

Nogle af dem, der i den grad udlever trenden om at kombinere det smukke med det meningsfulde helt ud, er parret, der har skabt det franske luksusmærke til børn, BonPoint. De hedder Bernard og Marie-France Cohen og besluttede efter at have tjent en formue på at sælge BonPoint-mærket, at det var tid til at gøre noget godt til gengæld. De kunne selvfølgelig have satset på at investere i noget nyt og se deres formue vokse, men de synes, det var meget mere interessant at lave et projekt, hvis outcome udelukkende går til velgørenhed.

I 2009 åbnede de derfor butikken Merci. Her går overskuddet ubeskåret til syerskerne og deres børn på tekstiløen Madagaskar, hvor parret fik syet BonPoint-tøjet. På den måde er butikken et udtryk for den taknemlighed, parret har over for de kvinder, der hjalp til at skabe deres egen succes. Ved at hjælpe dem med maskiner og viden, hjælper man samtidig deres børn, vurderer parret.

Det er selvfølgelig en sympatisk viden at have i baghovedet, når man bevæger sig rundt i den 1.500 kvadratmeter store butik i Paris’ Marais-kvarter, men de gode vibes stopper ikke her, for produktudvalget og indretningen sender også de besøgende opfordringer til at passe på miljøet og tage samfundsansvar.

Allerede uden for bliver man mødt af en rød original Fiat 500, der nogle gange er beklædt med græs som en opfordring til at lade bilen stå – eller som her pakket til at køre på sommerferien som et alternativ til at tage flyet:

merci2

Desuden sælges brugt tøj og bøger side om side med high end-fashion fra bl.a. Marni og Dior. Dermed gøres op med en forbrug-og-smid-væk-kultur, der siger, at nyt er pænere end brugt. Her er det brugte også smukt iscenesat og repræsenteret ved blandt andet gamle Chanel-tasker og Burberry-trenccoats. Fra et skur sælges der desuden nærproducerede blomster fra landet.

merci4Udover at butikken så kompromisløst fortæller en historie om at tage samfundsansvar, er den også en gennemgribende flot detailoplevelse. Lokalerne er en forhenværende papirfabrik, og solen strømmer ind. De besøgende kan browse fra rum til rum som i et rigtigt hjem og kan krybe sammen i hyggelige sofaer i bogafdellingen, mens de sipper lemonade eller kaffe fra caféen. I øvrigt har hver bog i antikvariatet Merci’s stempel og navnet på den, der har doneret den. Og sådan hænger de alle de små detaljer sammen med butikkens overordnede budskab om taknemlighed.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop