Vi tester SuperBests nye e-supermarked

Vi tester SuperBests nye e-supermarked

SuperBest åbnede i sidste uge – som den første supermarkedskæde herhjemme – op for salg af dagligvarer på nettet.  Bestiller man sine varer, inden klokken 24, får man dem leveret til direkte til døren næste dag mellem 16.00 og 21.00. Et koncept, der med dette blog-indlæg, kommer an på en prøve.

Lad mig starte med at slå fast, at jeg som privat forbruger, var umiddelbart begejstret, da nyheden om det nye supermarked kom i onsdags: Lige så meget som jeg elsker at bruge tid og omstændelige overvejelser på mine indkøb i weekenden, i lige så høj grad er hverdagens tur til supermarkedet kl. 16.30 med en overtræt ét-årig (der må pacificeres med den obligatoriske tebolle), kamp om parkeringspladserne og lange køer en belastning.

På den anden side stiller jeg krav til de varer, der ender i mit køleskab. Hvis et e-handelssupermarked skal være min foretrukne dagligvarebutik, må det altså både kunne levere økologi og alsidighed. Jeg udstyrer mig med indkøbsliste, inden jeg bevæger mig ud i SuperBests e-supermarked. Jeg er forberedt på, at SuperBest af logistiske årsager har fravalgt at sælge frostvarer via nettet, mens eller går jeg ikke på kompromis med, hvad jeg skriver på listen.

Det nye virtuelle supermarked er overskueligt opbygget: Alle varer er opdelt under ti hovedkategorier. Hver kategori har underkategorier, som igen har underkategorier. Ved at klikke på en af disse under-under-kategorier, ledes jeg ind på en side med udvalget af f.eks. “Tomater”.

superbest1

Takket være det overskuelige system, går min shoppetur hurtigt: Jeg har let ved at finde det, der står på min liste og samtidig hurtigt ved at konstatere, hvis der er en vare, jeg ikke kan få – fx økologisk kyllingeleverpostej (til gengæld er der en af okse, som ryger ned i den virtuelle kurv i stedet). Det eneste jeg skal bruge længere tid på at lede forgæves efter, er risifrutti eller andre færdiglavede desserter på køl.

Jeg har stort set held med at finde alle mine varer på listen og overraskes samtidig positivt af det store udvalg af økologi. Derudover får jeg faktisk lyst til at købe mere, end jeg havde planlagt. Det er samtidig nemt at fortryde, vælge flere varer af samme kategori og hele tiden have overblik over, hvad der er i indkøbskurven.

E-supermarkedet er ikke er discountbutik, men er absolut konkurrencedygtigt prismæssigt i forhold til det supermarked, jeg normalt frekventerer. Merudgiften er leveringsomkostningerne på 49 kr. + betaling (3 kr. stykket) for de kasser, varerne pakkes og leveres i.

Næste dag kommer varerne som bestilt – varslet af en sms, der tikker ind umiddelbart før. To varer var udsolgte, men er erstattet af tilsvarende varer, der til fulde lever op til mine forventninger. Denne erstatningsprocedure kunne jeg dog have fravalgt ved bestillingen. Varerne er friske; og de produkter, der skal opbevares på køl er pakket i en kasse for sig selv med frostelementer.

Oplevelsen er med andre ord positiv – det nye e-supermarked kan sagtens konkurrere med fysiske supermarkeder, og dermed har SuperBest taget et vigtigt skridt i retningen mod en – i Danmark – ny måde at sælge dagligvarer på. En måde, der i højere grad kan efterkomme kundernes stigende krav om fleksibilitet og convenience.

I det kommende år vil vi sandsynligvis se flere danske dagligvarekæders bud en sådan multi-channel strategy. Med flere aktører på markedet vil salg af dagligvarer på nettet differentiere sig på samme måde som vi ser, at de fysiske butikker konkurrerer og differentierer sig. I lande, hvor e-supermarkeder længe har udgjort en væsentlig del af markedet for dagligvarer, er tendensen, at e-supermarkederne ud over at konkurrere på convenience og udbud også kan være et billigere alternativ sammenlignet med de fysiske butikker.

Mine indkøb:

superbest2

NRF_new_york2010


Kategorier:
, , , , , ,
7 kommentarer
  • Mikael Andersen
    Oprettet 23:01h, 26 november Svar

    OK med en sådan test, men jeg synes, at det er tankevækkende, at så snart en stor kæde introducerer onlinehandel, så laver I straks en test. Hvad er årsagen til, at I endnu ikke har testet nogen af de mange andre online supermarkeder eller nogen af de mindre økologiske udsalgssteder, hvor man også kan bestille mad over nettet.

    Er årsagen eventuelt økonomisk betinget?

    • Flemming Birch
      Oprettet 11:19h, 27 november Svar

      Når en af de store danske supermarkedskæder går online med dagligvarer, kan det få stor betydning for dansk detailhandel som helhed. Derfor er det en vigtig historie, at SuperBest som den første kæde åbner for onlinehandel.

      Danmark er langt bagud på det område, og vi har ventet længe på, at de store begyndte at røre på sig. Nu bliver det spændende at følge konkurrenternes reaktion.

      Der findes i øvrigt ikke andre egentlige onlinesupermarkeder i Danmark. Firmaer som Osuma og Telebudet er ikke supermarkeder, men leveringstjenester, der køber dine varer i et almindeligt supermarked og kører dem hen til dig.

      Firmaer som Egefeldt henvender sig med et yderst begrænset (i forhold til et almindeligt supermarked) sortiment til økologiske kernekunder. Det er godt, at Egefeldt findes, men det er ikke noget, der rykker ved markedsandelene i Danmark.
      Det kan SuperBests initiativ gøre – hvis altså de får lov at være alene med det for konkurrenterne.

  • SuperBest kunde
    Oprettet 11:45h, 27 november Svar

    SuperBest er i mine øjne ligeledes det første reelle online alternativ i DK på fødevaresiden. Og min generelle oplevelse er positiv, i tråd med blog´en.

    Men der er dog et par elementer, som jeg mener er afgørende for succes, som SuperBest bør arbejde med.

    I min verden er den største hurdle for succes på nettet usikkerhed/tillid i forbindelse med købet.

    Efter at have testet butikken i et enkelt tilfælde står jeg tilbage med en masse emballage, som jeg har betalt i dyre domme for. 3 kroner per enhed.

    – Hvad skal jeg med disse? I første omgang overraskede det mig at jeg skulle betale for emballeringen, da 50,- i levering burde dække de fleste udgifter. Derudover har jeg ikke været opmærksom på denne meromkostning, som er variabel, og afhænger af mængde og variation i varer.

    I næste henseende – hvad skal jeg med flamingo og pap i overflod. Bliver de afhentet næste gang, og får jeg mine penge retur? Eller er de miljømæssige omkostninger heller ikke indberegnet i SuperBest kalkulen.

    Igen jeg mener det er lækkert med “online”-muligheden. Men jeg bliver sgu usikker på følgerne af min bestilling. Hvad bliver meromkostningen til emballage ved meget store bestillinger (uges forbrug), og hvad med afdisponeringen af emballagen.

    Man burde indføre en pant, og man burde påtrykke emballagen en værdi: 3,-, således at den ikke ender med at flyde alle mulige steder.

    Den “usikre” SuperBest kunde

  • Torvet.dk kunde
    Oprettet 23:33h, 02 december Svar

    Hvis der ikke findes andre egentlige onlinesupermarkeder i Danmark end SuperBest, så kunne det være interessant at høre Flemming Birch og SuperBest kunden om, hvad for “et almindeligt supermarked” http://www.torvet.dk køber sine varer ind i før de kører dem ud til deres online-kunde?

    Måske jeres research skulle udvides en smule før konklusionerne meldes så “SuperBest” ud 🙂

    http://www.torvet.dk bringer til jeres orientering også køle- og frostvarer helt ud til den private forbrugers dør – onlinesupermarkedet http://www.torvet.dk har nemlig en lige så velfungerende logistik og leveringsservice som http://www.skagenfood.dk, der leverer frisk fisk fra Skagen/Strandby direkte ud til kundernes private dør i hele Danmark!

    Hvad angår emballagen – så regn lige lidt på den 50’er og antallet af 3 kr. og sammenhold det med alternativet i at starte din bil og kører ned til SuperBest og hjem igen med bærerposer til 3 kr. stykke – mon ikke det regnestykke går lige op 🙂

    God fornøjelse med testen af et rigtig godt alternativ til SuperBest = http://www.torvet.dk 🙂

    En fan af frisk kød og http://www.torvet.dk

  • Uglemor
    Oprettet 17:24h, 26 november Svar

    Hej alle. Tror I at de fysiske supermarkeder vil kunne overleve i fremtiden, hvis online supermarkeder bliver dominerende? Og hvis ja, hvordan?

    • Mette Skovgaard Frich
      Oprettet 10:50h, 29 november Svar

      Kære Uglemor

      Selvom flere og flere supermarkeder i løbet af de kommende år sandsynligvis vil etablere sig med en e-handelskanal, vil de fysiske langt fra blive overflødige. Mange kunder foretrækker stadig at kunne røre ved og selv studere varerne, inden de køber. I England, der er langt mere fremme end os, hvad gælder e-handel og dagligvarer, ser vi, at selvom de store kæder stort set alle sammen også sælger online, så foregår langt de fleste dagligvareindkøb i de fysiske butikker. Det er imidlertid vigtigt for kæderne at have en velfungerende e-handelskanal, da kunderne bl.a. bruger nettet til at forberede deres besøg i de fysiske butikker og opfatter en kæde som langt mere relevant og convenient, hvis den netop er til stede både fysisk og på nettet – og gerne også mobilen.

      Hilsen Mette

  • Stig Jensen
    Oprettet 09:23h, 22 januar Svar

    Onlinetjenester eller e-supermarkeder er for selve kunden det samme. I bund og grund handler det om kvalitet, pris og service.
    Om dagligvarer på nettet gør fysiske butikker overflødige tror jeg nu heller ikke på. Og slet ikke når der findes de såkaldte Onlinetjenester.
    Netop disse Onlinetjemester ( http://www.shoponjob.dk m.fl. ) er jo med til at sikre de fysiske butikker, da varerne netop bliver hentet i det lokale supermarked, så tæt på kunden som muligt.
    Og ikke nok med det, så bruges det lokale vognmænd. Så netop en e-shop som http://www.shoponjob.dk er med til at sikre det lokale samfund. En lille sidegevindst må jo så være miljøet, da varerne ikke skal ud på en fantastisk lang rejse fra supermarked til kunde.

    Vh/ stig – http://www.shoponjob.dk

Skriv en kommentar