$Signe Gildberg$
Vil du gøre sundhed til forretning?
– Så skal du kende de fire nye sundhedsmindsets
At få en sundere livsstil hører til klassikerne blandt danskernes nytårsforsæt, og i år er ingen undtagelse. Sundhed er rykket helt øverst op på dagsorden herhjemme – både i køkkenet, i indkøbskurven og i hverdagen.
Derfor har Retail Institute Scandinavia lavet en ny undersøgelse af danskernes sundhed og kostvaner. Undersøgelsen viser, at hele 92% af danskerne i nogen eller i høj grad har fokus på sundhed. Men der er stor variation i, hvad sundhed er for de forskellige generationer. Derfor har vi kortlagt fire nye generationsprægede sundhedsmindsets, som du skal kende for at forstå fremtidens forbrugere.
Der findes nemlig ikke kun ét marked for sundhed, men mange forskellige – og dem kan du blive meget klogere på i denne artikel, hvor vi dykker ned i danskernes sundhedsvaner på tværs af generationer.
Fit & Functional – Gen Z’erne dyrker sundhed som performance
”3 ud af 4 fra Generation Z vil købe flere sunde produkter”
Én ting står klart i undersøgelsen af danskernes sundhed fra Retail Institute Scandinavia. Og det er, at sundhed er vigtigt for størstedelen af danskerne. Men betydningen af sundhed, afhænger i høj grad af alder. Retail Institute Scandinavias undersøgelse viser tydeligt, at det især er de unge, der driver tidens nyeste sundhedstrends. Hver tredje dansker vil gerne købe flere sunde fødevarer – men for Z’erne gælder det næsten halvdelen.
En af de tendenser, der skinner tydeligt igennem blandt Generation Z er ”Fit & Functional”. En tendens, hvor sundhed ses som performance og som en måde hele tiden at forbedre sig fysisk. De unge har samtidig fokus på at dyrke mere motion. Det er et tydeligt tegn på, at sundhed for Z’erne ikke kun handler om kost, men er noget, der gennemsyrer hele deres livsstil. Z’erne vil have produkter, der matcher deres aktive livsstil. Vil du ramme Gen Z?
Så skal hylderne bugne af proteinrige snacks, grøntsagsbaserede måltider og sunde grab-and-go løsninger. Det er især de proteinrige snacks og fitness-relaterede valg, der fylder mere og mere. Gen Z’erne forbinder nemlig sundhed med energi, præstation og
