5 hurtige til Dorte Wimmer: “AI er big data på steroider”
”AI er big data på steroider,” siger Dorte Wimmer, som er lige så spændt og nysgerrig på AI som det meste af den danske retailbranche. Vi har bedt hende svare på fem spørgsmål for at finde ud af, hvor langt hun selv er på sin AI-rejse.
Hvis jeg siger AI – hvad siger du så?
– Så siger jeg fremtiden! AI får indflydelse på store dele af vores liv, og derfor er det noget, vi bør nysgerrige på. Jeg bliver mere og mere nysgerrig på, hvordan det kan gøre mig til en bedre version af mig selv. Og med det mener jeg, hvor kan AI være med til at effektivere min hverdag og fjerne nogle af de ting, jeg måske ikke synes, er så spændende?
AI kan simpelthen være med til opbygge en viden om mine præferencer over tid, så der bliver færre ting, jeg skal tage stilling til, og dermed kan jeg bruge min tid og mine ressourcer der, jeg er bedst. Dét er da smart!
“Vi kan vist konkludere, at AI – ligesom internettet – ikke er en døgnflue”
Hvad er din egen oplevelse med AI?
– Ud over at have læst helt ufatteligt mange spændende artikler og cases om AI, så bruger jeg nok mest AI til mere underholdende behov, kan man kalde det. ChatGPT er jeg blevet ret glad for, og det er med til meget hurtigt lige at gøre mig overordnet klogere på emner, jeg ikke vidste så meget om. Jeg bruger det også for sjovt derhjemme, hvor vi kan finde på at spørge, hvordan vi sikrer os, at vores børn får nogle skønne kærester.
Derudover har jeg kigget lidt på Walmarts arbejde med AI og deres occations, og her ser jeg et kæmpestort potentiale. Jeg kan søge på, hvad jeg skal – i stedet for at søge på kjolelængden. Hvis jeg informerer den om, at jeg skal til temafest, og jeg skal klædes ud som en pirat, så kommer der ikke kun pirattøj frem – næ, den tager også stilling til, hvor jeg er i verden, hvad temperaturen er, om det er en aftenfest eller om dagen. I øvrigt også noget, Zalando er rigtigt langt med. Dét kommer jeg uden tvivl til at benytte fremover.
De seneste
Hvorfor er AI noget, vi skal tage stilling til?
– Fordi det kommer – om vi vil det eller ej. Det bliver en stor del af vores hverdag, så lad os da pakke kufferten og tage med på rejsen. AI kommer til at dominere vores hverdag uanset, hvad vi laver. Transport, fødevarer, shopping, hospitalsvæsenet, biler og bare arbejdslivet generelt. Det kommer til at påvirke alt, hvad vi rører ved, og derfor synes jeg, det er vigtigt, vi er nysgerrige på AI, men samtidig skal vi ikke være naive. Der er forskel. Jeg hører ofte, at nogle har den holdning, at AI er tech for techs skyld, men der er altså tale om tech for virksomhedens og menneskers skyld. AI er big data på steroider!
Frygter du AI – hvorfor/hvorfor ikke?
– Nej, jeg frygter det slet ikke, men jeg er kritisk og måske også lidt skeptisk, men sådan er det, når vi skal sætte os ind i noget nyt. Jeg husker, da Storebæltsfærgen blev afskaffet, og der var stort drama, fordi pendlere nu manglede deres faste kaffepause, når de kørte til eller fra Jylland. Ligesom da Dankortet så dagens lys, hvor rigtigt mange var decideret bange for, hvad der skulle ske med deres kontanter, for det plastikkort kunne da umuligt have noget med betaling at gøre. Det siger lidt om, hvor stor modstanden kan være mod forandring, og alligevel ender vi jo med at omfavne det. Der er nok ingen i dag, der savner færgen eller hellere vil have pungen proppet med kontanter.
Men det handler også om generationer. De unge er hurtigere til at adapte, og de kører jo allerede med AI i skolen, og når de shopper – og er vokset op med det. De er klart mindre ukritiske, hvilket også kan være lidt af en udfordring. Men vi kan vist konkludere, at AI – ligesom internettet – ikke er en døgnflue. Det er kommet for at blive, og det bliver vildt!
Hvad forventer du at blive klogere på til AI-konferencen den 11. juni?
– Hvad sker der i Kina med AI, og hvad der kommer til ramme Danmark og de danske retailers. Jeg forventer at få historier om, hvordan danske retailers er kommet i gang med AI, blive klogere på de indledende faser, deres erfaringer, issues, udfordringer og learnings.
Jeg ved, at AI-strategien mange steder handler om try and error, hvor man prøver nogle ting af, sletter, starter forfra osv. Det er vi jo nødt til, for der er ikke nogen af os, der har gået til AI i skolen – det er et ukendt land, og derfor er det så vigtigt, vi deler erfaringer og bliver klogere på de waves, der venter os i fremtiden. Vi skal bare lige i gang og prøve det af, for ”A small step leads to big changes”!
AI
- AI er en forkortelse af Artificial Intelligence – kunstig intelligens.
- Begrebet blev opfundet allerede i midten af 50erne i forbindelse med udviklingen af de første computere.
- Begrebet betegner maskinskabt aktivitet, der ligner menneskelig intelligens.
- Begrebet er kendt fra skakcomputere, GPS, stavekontrol, stemmekontrolerede højtalere osv.
De seneste år har kunstig intelligens taget fart pga. øget computerkraft og machine learning, der gør computere i stand til hurtigt at tilegne sig viden.
Med sprogprogrammet ChatGPT og billedgenereringsprogrammet Midjourney og lignende er AI blevet generativ og kan fremstille sprog og billeder, der ligner, at der ligger menneskelig kreativitet bag.
Bliv meget klogere på AI og dens betydning for detailhandlen på vores nye deepdive-konference, hvor vi sætter eksklusivt fokus på AI i retail. Læs mere og tilmeld dig her.
Tilmeld dig årets AI konference den 11. juni og bliv selv klogere på, hvad din virksomhed kan få ud af at arbejde med AI. I får en masse ny viden, en forståelse af både udfordringer og muligheder i AI – og så har vi inviteret eksperter på området, der vil præsentere spændende cases.