Razorfashion Retail Experience: Digtiale, personlige og sociale oplevelser i butikken
Der går ikke lang tid før adskillelse mellem den fysiske butik og e-butikker brydes ned. I dag foregår forbrugeres digitale relation til brands og butikker hjemme i stuen på computeren, men sådan er det ikke om få år.
Mobiltelefonerne vil til den tid være så kraftige, at de kan håndtere det indhold, kæderne laver specifikt til smartphones, og for det andet vil der i butikkerne være et stort udbud af digitale løsninger, der fungerer som et supplement til de fysiske muligheder i butikken.
Razorfish er et amerikansk mediebureau, der er specialister i detailhandel og teknologi med særligt fokus på oplevelser til forbrugere. De har udviklet deres bud på fremtidens digitale shoppingstation, der skal stå i butikkerne. Løsningen hedder Razorfashion Retail Experience, en løsning, der ifølge Razorfish, er svaret på forbrugernes stigende forventninger til relevans og sociale oplevelser knyttet til shopping.
Razorfashion Retail Experience er en stor touchscreen, der fungerer som udstillingsvindue, når den ikke betjenes af kunderne. Der kører film og billeder af nye produkter og annoncer for særlige tiltag og tilbud i butikken.
Razorfashion Retail Experience kan som sagt også betjenes af kunderne. Man kan browse i butikkens varer, der er delt op i kategorier, eller man kan i stedet vælge en bestemt stil og browse i den. Det giver overblik, inspiration og relevans – og dermed en god oplevelse.
Finder man et produkt man godt kan lide, gemmer man det på sin virtuelle ønskeseddel. Alt man skal gøre, er at trække produktet op på ønskesedlen, og så er det gemt. Næste gang man besøger butikken kan man finde sin ønskeseddel frem, så man ved, hvad man skal gå efter. Man kan også se produkter, som kunderne, der har de samme produkter på ønskeseddelen som dig, har købt,
Ønskesedlerne kan fra Razorfashion Retail Experience postes på Facebook og Twitter, så dine venner kan se, hvad du ønsker dig. Det gør det lettere for dem, næste gang de skal købe en gave til dig.
Er man i tvivl om man skal købe et bestemt produkt, så hjælper Razorfashion Retail Experience til. Man kan nemlig klikke på en vare, og læse forbrugeranmeldelser af produktet.
Når man er færdig med at udforske indholdet på Razorfashion Retail Experience, dukker der en qr-kode op på skærmen. Den tager man et billede af med sin mobiltelefon, og så overføres indholdet af ens konto fra Razorfashion Retail Experience til ens mobiltelefon.
Så kan man f.eks. et kort over butikken, og se, hvor de varer man har gemt til sin ønskeseddel, befinder sig i butikken. På den måde bliver det nemt at finde frem til det, man vil købe.
Indholdet på skærmen styres centralt, så det kræver ikke meget arbejde af den enkelte butik at håndtere systemet. Dog kan man i butikkerne lave egne kampagner, så man kan tilpasse sig lokale forhold og shoppere. Det betyder øget salg for butikkerne og øget relevans for kunderne.
Razorfashion Retail Experience er et godt eksempel på, hvad multichannel betyder. Multichannel betyder nemlig ikke, at man er tilstede på forskellige kanaler. Multichannel betyder, at der er lagt en fælles strategi for for kanalerne, og at de arbejder sammen, så kunderne ikke oplever f.eks. at købe en vare på nettet, som kæden ikke kan håndtere i butikken.