-
Convenience | Markedsføring | Oplevelser | Strategi
Burger King arrangerer rejse til 30.000 kroner igennem burgerens historie
Burger King har gennem et stykke tid skabt megen hype omkring brandet vha. af nogle temmelig spektakulære reklamestunts. Blandt dem kan nævnes Whopper Virgins og Whopper Sacrifice. Nu er Burger King tilbage med en ny kampagne, der nok engang er lidt ud over det sædvanlige.
Mange tror nok, at burgeren er en ny opfindelse, men der tager de så ganske fejl. Burgeren kan nemlig spores helt tilbage til den gamle Rom – og det er her Burger Kings nye kampagne – hvis man da kan kalde den det – starter.
Burger Pilgrimage, som kampagnen hedder, er rejse gennem burgerens historie. En rejse, hvor deltagerne spiser burgere i 16 byer, i otte lande på tre kontinenter. Den fulde rejse koster den nette sum af 3,345 engelske pund eller ca. 28.500 kroner, men mindre omfattende versioner af rejsen kan købes for ned til 149 pund.
Rejseplanen for den store rejse er delt ind i to faser: Burgere fra det gamle Rom til det 18. århundrede og burgere i det 19. og 20. århundrede. Rejsen starter i Rom, hvor man kan spore de ældste opskrifter af noget, der minder om en burger, og slutter i Miami i 1954, hvor den første Burger King-restaurant åbnede.
Burgere fra det gamle Rom til 1700-tallet:
1. Rom, Italien:
2. Cairo, Ægypten
3. Valencia, Spanien
4. Welsh Borders Castles, UK
5. Oxford, UK
6. Novgorod, Rusland
7. Rom, Italien
8. Versailles, Paris
Burgere i det 19. og 20. Århundrede
9. Hamburg, Tyskland
10. Boston, USA
11. Seymour, USA
12. Akron, USA
13. Tusla, USA
14. New Haven, USA
15. St Louis, USA
16. Miami, USA
Burger King forklarer, at burgerens historie – i modsætning til, hvad mange tror – er yderst interessant og fuld af overraskelser, og det er den historie, Burger King nu vil give burgerfanatikere chancen for at opleve.
Vurderer man Burger Kings kampagner isoleret, giver de muligvis ikke megen mening. Men summen af de lettere absurde og lettere provokerende indslag er effektiv brand building.
Selv hvis der ikke er nogle, der køber en pilgrimsrejse i burgerens fodspor, virker kampagnen. Historien om den har nemlig spredt sig som lynild til adskillige blogs og nyhedsmedier på nettet, og Burger King har fået sit navn skrevet ind burgerhistorien og i forbrugernes bevidsthed. Ganske billigt vel at mærke.