Skip to main content
  • Markedsføring | Oplevelser | Strategi | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 09/06/2009

Differentiering: Sig det, så kunderne husker det

virgin

Konkurrencen er hård inden for mange brancher, og det samme er kampen om kundernes opmærksomhed. Alt for ofte sælges de samme budskaber på en nærmest identisk måde. Det gør det svært for kunderne at huske netop dit budskab fra konkurrenternes.

Men det kan sagtens lade sig gøre at sende det samme budskab som konkurrenterne, men sende det på en måde så kunderne netop husker netop det, du sagde.

Et godt eksempel på det er Southwest Airlines. Flyselskabets stewarder og stewardesser byder kunderne velkommen på en noget anden måde end det sædvanligvis er tilfældet. Kan en fra personalet synge country, bliver velkomsthilsnen sunget country-style, kan en rappe, gør han det og andre igen fortæller vittigheder.

På den måde får det noget rutineprægede velkommen-ombord-på-flyet budskab liv, og den sterile rolle flypersonale har brydes. Og bedst af alt. Gæsterne kan huske, hvilket selskab de fløj med.

Virgin America har forsøgt at gøre op med den meget rutineprægede måde sikkerhedsinstruktionerne formidles på. Virgin har fremstillet en tegnefilm hvor fisk, nonner, tyrefægtere, en tyr m.m. er ude at flyve, og det er dem der har hovedrollerne i sikkerhedsinstruktionen. Sikkerhedsinstruktionerne formidles i en morsom og let-ironisk tone.

Det er meget enkelt: Du har en gang i mellem brug for at sige det samme som dine konkurrenter, men du behøver ikke sige det på den samme måde.

Se video

Southwest Airlines rap

Southwest Airlines country

Virgin Americas sikkerhedsinstruktioner

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop