Skip to main content
  • Forbrugeradfærd | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 18/09/2009

Innovativ emballage viser, om kødet i pakken er frisk

em2

Japanske TO-GENKYO har designet en innovativ emballage, der gør det let for kunderne at vælge den mest friske pakke kød i supermarkedet. På emballagen er der et ikon, der forestiller et timeglas. Når kødet ældes frigives der ammoniak, og i takt med der frigives ammoniak, skifter timeglasset farve. Des mørkere timeglasset er, jo mindre frisk er kødet.

Stregkoden på emballagen er placeret under timeglasset. Når der er frigivet nok ammoniak, bliver timeglasset så mørkt, at stregkoden ikke kan scannes.

Løsning skal nok blive populær blandt forbrugerne, da den gør det let at vælge den friskeste vare, og man kan se om kølekæden er blevet brudt i transporten.
Om den bliver populær blandt detaillister er et andet spørgsmål. Emballagen stiller store krav til, at der kun ligger friske varer i køledisken, og forbrugerne vil vælge den helt friske vare over den mindre friske.

Det får to konsekvenser. For det første at personalet i butikkerne skal være flittige til at fylde op, så der konstant ligger friske varer i kølediskene, og for det andet at spildet vil tage til, da forbrugerne lader de mindre friske varer ligge igen – selvom de endnu er spiselige. Og det går i sidste ende ud over miljøet.

Alt i alt en god og innovativ løsning for forbrugere og mindre god for detailhandlen og miljøet. Emballagen er dog også en god mulighed for detaillister til at vise, at man har en god fødevarehåndtering, og at man kun tilbyder sine kunder det friskeste af det friskeste.

em1

konf-banner3

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop