Skip to main content
  • Beklædning | E-handel | Forbrugeradfærd | Generelt | Mærkevareproducenter | Markedsføring | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 20/10/2009

Modebloggere giver øget efterspørgsel i butikkerne

Den danske modebranche har for alvor indset, hvor stor succes og magt, modebloggere har, og flere modevirksomheder er begyndt at indgå i kommercielle samarbejder med bloggerne. I Danmark får nogle af mest kendte modeblogs besøg af over 80.000 brugere om måneden.

Blogs på nettet om mode anvendes i stor stil i udlandet, og de er nu også begyndt at blive mægtigt populære i Danmark. Modeblogs er blevet en stor magtfaktor i branchen, da forbrugerne hurtigt reagerer på de anbefalinger og tips, som modebloggerne giver. Når virksomheder aktivt samarbejder med bloggerne om både produkter og events, håber man at kunne skabe bedre relationer til sine kunder.

Hos danske Only har man for nylig oprettet en ny hjemmeside, hvor bloggere fra hele verden er tilknyttet siden. Hos Only understreger man, at bloggerne ikke har fået noget manuskript, ligesom de heller ikke er pålagt at blogge om Onlys produkter. Bloggerne skal skrive lige, hvad der falder dem ind for at skabe det mest autentiske billede af Onlys brand.

Modebranchefolk anerkender bloggernes magt og flere mener, at de er vigtigere end stylister og moderedaktører i forhold til at diktere moden. Bloggerne er attraktive, fordi de opererer uafhængigt, og de skriver ofte indlæg, så brandet hele tiden er opdateret og bliver eksponeret – det giver en anden dynamik i forhold til modemagasiner, som kun udkommer en gang om måneden.

Hos danske Friis & Company, der designer modetilbehør som tasker, har man eksperimenteret med flere former for samarbejde. For et par uger siden afholdte kæden f.eks. såkaldte bloggerevents over hele landet i udvalgte Friis & Company-butikker, hvor pigerne bag nogle af de mest læste modeblogs i landet havde udvalgt deres favoritter fra kollektionen, som blev solgt denne ene aften med rabatter.

–Vi bliver rost i blog-universet for vores initiativer, og vi kan mærke det på salget af konkrete produkter i butikken. Men det her er stadigvæk et uprøvet gråzone-område, så det handler om at holde tungen lige i munden. Brugerne kan hurtigt blive trætte af vores forbindelse til bloggerne, hvis det bliver for meget, siger Mia Larsen. I øjeblikket overvejer Friis & Company nye former for produkt-samarbejde med bloggerne.

I USA har det amerikanske svar på Forbrugerstyrelsen netop offentliggjort, at alle amerikanske modebloggere fra d. 1. december skal kunne fremvise en kvittering på de produkter, som de blogger om eller tydeligt skrive, at produktet er modtaget gratis fra et firma, så brugerne kan skelne mellem reklame og omtale – troværdighed er nemlig afgørende for både bloggere og virksomheder, når de indgår et samarbejde.

konf-banner3

 

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop