-
Convenience | Dagligvarer | E-handel | Forbrugeradfærd | Strategi | Trend
Vi tester SuperBests nye e-supermarked
SuperBest åbnede i sidste uge – som den første supermarkedskæde herhjemme – op for salg af dagligvarer på nettet. Bestiller man sine varer, inden klokken 24, får man dem leveret til direkte til døren næste dag mellem 16.00 og 21.00. Et koncept, der med dette blog-indlæg, kommer an på en prøve.
Lad mig starte med at slå fast, at jeg som privat forbruger, var umiddelbart begejstret, da nyheden om det nye supermarked kom i onsdags: Lige så meget som jeg elsker at bruge tid og omstændelige overvejelser på mine indkøb i weekenden, i lige så høj grad er hverdagens tur til supermarkedet kl. 16.30 med en overtræt ét-årig (der må pacificeres med den obligatoriske tebolle), kamp om parkeringspladserne og lange køer en belastning.
På den anden side stiller jeg krav til de varer, der ender i mit køleskab. Hvis et e-handelssupermarked skal være min foretrukne dagligvarebutik, må det altså både kunne levere økologi og alsidighed. Jeg udstyrer mig med indkøbsliste, inden jeg bevæger mig ud i SuperBests e-supermarked. Jeg er forberedt på, at SuperBest af logistiske årsager har fravalgt at sælge frostvarer via nettet, mens eller går jeg ikke på kompromis med, hvad jeg skriver på listen.
Det nye virtuelle supermarked er overskueligt opbygget: Alle varer er opdelt under ti hovedkategorier. Hver kategori har underkategorier, som igen har underkategorier. Ved at klikke på en af disse under-under-kategorier, ledes jeg ind på en side med udvalget af f.eks. “Tomater”.
Takket være det overskuelige system, går min shoppetur hurtigt: Jeg har let ved at finde det, der står på min liste og samtidig hurtigt ved at konstatere, hvis der er en vare, jeg ikke kan få – fx økologisk kyllingeleverpostej (til gengæld er der en af okse, som ryger ned i den virtuelle kurv i stedet). Det eneste jeg skal bruge længere tid på at lede forgæves efter, er risifrutti eller andre færdiglavede desserter på køl.
Jeg har stort set held med at finde alle mine varer på listen og overraskes samtidig positivt af det store udvalg af økologi. Derudover får jeg faktisk lyst til at købe mere, end jeg havde planlagt. Det er samtidig nemt at fortryde, vælge flere varer af samme kategori og hele tiden have overblik over, hvad der er i indkøbskurven.
E-supermarkedet er ikke er discountbutik, men er absolut konkurrencedygtigt prismæssigt i forhold til det supermarked, jeg normalt frekventerer. Merudgiften er leveringsomkostningerne på 49 kr. + betaling (3 kr. stykket) for de kasser, varerne pakkes og leveres i.
Næste dag kommer varerne som bestilt – varslet af en sms, der tikker ind umiddelbart før. To varer var udsolgte, men er erstattet af tilsvarende varer, der til fulde lever op til mine forventninger. Denne erstatningsprocedure kunne jeg dog have fravalgt ved bestillingen. Varerne er friske; og de produkter, der skal opbevares på køl er pakket i en kasse for sig selv med frostelementer.
Oplevelsen er med andre ord positiv – det nye e-supermarked kan sagtens konkurrere med fysiske supermarkeder, og dermed har SuperBest taget et vigtigt skridt i retningen mod en – i Danmark – ny måde at sælge dagligvarer på. En måde, der i højere grad kan efterkomme kundernes stigende krav om fleksibilitet og convenience.
I det kommende år vil vi sandsynligvis se flere danske dagligvarekæders bud en sådan multi-channel strategy. Med flere aktører på markedet vil salg af dagligvarer på nettet differentiere sig på samme måde som vi ser, at de fysiske butikker konkurrerer og differentierer sig. I lande, hvor e-supermarkeder længe har udgjort en væsentlig del af markedet for dagligvarer, er tendensen, at e-supermarkederne ud over at konkurrere på convenience og udbud også kan være et billigere alternativ sammenlignet med de fysiske butikker.
Mine indkøb: