Hollansk havekoncept går efter byboere
Danske havecentre oplever i modsætning til de fleste andre detailhandelsbrancher i disse år vækst og kan prale af omsætningsstigning i både 2008 og 2009. Det hænger selvfølgelig sammen med et stigende forbrugerfokus på haven, der er blevet ultratrendy af flere årsager:
For det første fik den globale krise os til at gå mindre ud og i stedet dyrke det hjemlige og nære. Ud af denne tendens voksede et skærpet fokus på alt det hyggelige, man kan gøre i hjemmet – hjemmestrikke, hjemmebage, arbejde i haven og ikke mindst iscenesætte stemninger, der (modsat nye køkkener og tilbygninger) ikke kræver møder med banken at realisere.
For det andet harmonerer (køkken)havebrug med tidens idealer om at spise og leve sundt og vælge bæredygtige produkter, hvor nærproduktion er en miljøbesparende faktor. Brancheorganisationen Danske Havecentre melder netop om, at køkkenhaven efter nogle år i skyggen igen er blevet populær.
For det tredje repræsenterer haven et frirum samt ægthed, romantik og tryghed i en verden, hvor den økonomiske situation har skabt utryghed og forvirring, og et konstant bombardement af medieindtryk gør vores hverdag hektisk.
Havebrug er med andre ord ikke længere bare for pensionister med god tid, men i stigende grad et rum mange typer af forbrugere gerne vil prioritere tids- og pengemæssigt.
Problemet er bare, at havecentrene ikke altid afspejler den diversitet i målgruppen. Her er der typisk masser af inspiration at hente til dem, der har store haver med plads til både surbunds-, rosen- og staudebede, men ikke altid noget at hente for dem, der bor inde i midt i byerne med måske kun få altankvadratmeter at lege gartner på.
Den hollandske interiørdesigner Mark van der Geest så dette hul i markedet og for nylig åbnede han derfor butikken Urban Green i Amsterdam.
Butikken er udelukkende fokuseret på udfordringerne og mulighederne ved urbant havebrug – i gårdhaver, på tagterrasser og altaner – og sælger bl.a. planter, der trives i altankasser, potter og ikke mindst på skyggefulde steder. Byggetætheden i byer betyder nemlig, at urbane haveejere typisk får mindre sol end de suburbane. Til tagterrasserne sælges letvægtskasser, og Urban Green samarbejder desuden med virksomheder, der er specialiserede i at anlægge grønne tage og vertikale haver, så haveejeren kan udnytte de sparsomme kvadratmeter, man typisk har til rådighed i bymiljøerne.
Urban Green ligger selvfølgelig selv inde i Amsterdam – og befrier dermed sine urbane kunder for at skulle tage ud af byen til de store bigbox-havecentre. Og så er Van der Geests mission med butikken desuden helt i trit med tidens fokus på bæredygtighed. Han håber nemlig, at hans butik vil opmuntre folk til at gøre deres by grønnere og måske endda nærproducere deres egne grøntsager og frugt på tage og altaner.