Skip to main content
  • Teknologi | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 14/01/2011

Monitorer din sundhed – en stor trend i 2011

At være ved godt helbred er i dag lige så stort et bevis på status som de største traditionelle statussymboler. Flere og flere forbrugere ønsker sundhedsrelaterede produkter og servicer, der kan forebygge sygdom og måske også forbedre deres livskvalitet snarere end blot at kunne helbrede sygdom, der allerede er opstået. Vi vil gerne vide, præcis hvordan vores sundhedstilstand er – om vi motionerer nok, om vores almene tilstand er god, om vi får en passende mængde søvn osv. Ny teknologi og nye produkter sørger for, at det kan måles, ikke bare hos lægen, men hjemme hos os selv og på vores eget initiativ.

Ny teknologi giver nye muligheder
Stadigt flere teknologier, der kan overvåge vores helbred, bliver transportable og også billigere – der er fx mange muligheder i smartphones. Forbrugerne mødes også i sociale netværk for at diskutere og dele erfaringer, når det gælder sundhed og sygdom. Endelig betyder ”forbrugsgørelsen” af sundhed, at flere forbrugere vælger produkter med indlejrede sundhedsfordele, produkter, der er æstetisk lækre, sjove, interessante eller som formidler en bestemt historie.

Overvåge egen sundhed
I 2011 vil vi komme til at se interessen for sundhed, og særligt det at kunne overvåge sin egen sundhed, afspejle sig i forbruget. Vi vil gerne have applikationer til mobiltelefonen, som hjælper os med at holde styr på, præcis hvor meget vi bevæger os, og som motiverer os til at sætte mål og overholde dem. Vi vil også gerne uploade vores resultater til nettet, så vi får overblik, deler oplysninger med andre, får mulighed for coaching osv.

Philips Direct Life er en lille og transportabel måde at overvåge sin sundhed på. (Foto: Philips)
Philips Direct Life er en lille og transportabel måde at overvåge sin sundhed på. (Foto: Philips)

Et godt eksempel på et sundhedsmonitorerende produkt er Phillips DirectLife, som er en lille, transportabel letvægtsmonitor, som opbygger en detaljeret statistik over brugerens daglige aktiviteter. Dataene oploades til brugerens personlige DirectLife-side på nettet, og her kan man så se kalorieforbruget gennem dagen. Der kan opstilles personlige mål, og der er mulighed for coaching og at sammenligne sig med andre. 

Endnu et eksempel er Endomondo, som er en dansk udviklet mobilapplikation, der gratis kan downloades til smartphonen. Endomondo bruger gps-funktionen i mobilen (eller et Garmin gps-ur) til at tracke alle dine sportsaktiviteter, som foregår over distancer – fx løb, gang, cykling, skiløb, rulleskøjteløb osv. Applikationen noterer sig dine sportsdata – hvor langt du har løbet, hvorhenne og på hvor lang tid. Dine data bliver organiseret, og der kan sættes personlige mål. Endomondo fungerer samtidig som et motiverende community, hvor man kan få inspiration fra ligesindede, udfordre dem og følge deres præstationer i realtid.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop