-
Butikker | Forbrugeradfærd | Markedsføring | Medarbejdere | Oplevelser | Øvrige udvalgsvarer | Trend
Retail Innovations – turen går til Singapore
SINGAPORE: Action City
Action City er opskriften på, hvordan man opfinder, lancerer og gør kultobjekter fra flere generationer tiltrækkende: en konceptbutik med personale, der dyrker storytelling og integration af sociale medier.
Markedsmulighed
Mens nutidens butikker med spil, gadgets og gaveidéer ofte er rodede, kaotiske og ikke særlig tiltalende, bliver målgruppen til netop denne type varer i stigende grad sofistikerede kunder. Big Box International-gruppen fører an med sit Action City-koncept, der byder på et nøje udvalgt sortiment, som tiltrækker og stimulerer kunderne med sin livlige og indbydende købsoplevelse på flere niveauer.
Konceptet
Big Box International er en integreret gruppe, der opererer på det asiatiske marked for legetøj og spil med forbundne aktiviteter inden for udvikling af nye produkter, storsalg og direkte detailsalg. Med Action City har gruppen skabt en stærk brandidentifikation for konceptet med leg, som indeholder forskellige produktkategorier: Takket være et innovativt designhold har konceptet affødt gadgets, som er blevet ægte kultobjekter for både unge og gamle.
En særlig succesrig gadget er Breadou, som er afstressende legetøj til alle aldre formet som konditorvarer (rundstykker, croissanter, wienerbrød osv.) og lavet af en særlig form for gummi opfundet af NASA. Legetøjet sælges i kasser, der skal forestille at komme fra et typisk bageri. Hvert produkt er desuden udstyret med en mærkeseddel, som opfordrer til anderledes brug af legetøjet, fx ved at bruge lugte- eller følesansen.
Yderligere præsentation af legetøjet findes i form af sofistikerede videoer, som viser kunderne, hvordan det kan bruges, men den vigtigste præsentation foretages af personalet, som er særligt uddannet til at forbløffe kunderne med legetøjets alsidige funktionsmuligheder.
Detail er detalje
Ud over sin meget målrettede markedsføring er Action City også til stede på alle de sociale netværk på nettet, hvor man forsøger at opbygge et tæt forhold til sin voksende fanbase, der allerede har affødt adskillige relaterede blogs. En anden måde, hvorpå fansene kan mødes og tage del i det sjove, er til de mange udstillinger og arrangementer som Singapore Toy & Comic Convention, der ud over at skabe kommercielle kontakter til andre samarbejdspartnere også er blevet en af de største tilløbsstykker for slutbrugerne.
Konklusioner
Resultaterne er betydelige: Breadou sælger alene omkring 10.000 enheder om måneden, og onlinefanklubben har passeret 40.000 medlemmer, mens 11.600 “synes godt om” Action City på Facebook. Gruppens internationale salg dækker flere end ti lande, og der er planer om at nå ud til yderligere 20 inden for de næste fem år gennem franchiseaftaler og direkte detailhandel.
Nøgledata
– Format: konceptbutik med legetøj og kultobjekter
– Lanceret: 2000
– 16 butikker
Innovative hovedpunkter
– Produkter fremhæves ved, at butikkens uddannede personale demonstrerer
– Innovativt legetøj tilpasset nuværende trends og dagligdags situationer
– Stærk interaktion med sociale medier og skabelse af onlinefanbaser
Noter til retail mix
– Stort udvalg med innovative produkter
– Info om produkter i butikken gennem sedler og videoer
– Entusiastisk personale klædt i “legetøj”, der passer til brandet