Rolex bytter med Mercedes-Benz, og B&O overhaler Lego
Den uafhængige organisation for brandbedømmelse Consumer Superbrands har netop offentliggjort sin årlige rangliste over de mest populære brands blandt britiske forbrugere.
B&O løber fra Lego
Undersøgelsen, der opererer med kriterierne omdømme, markedsandel, innovation, anerkendelse og CSR, byder i år på et højdespring for danske B&O fra an plads som nummer 40 sidste år til nummer 20 i år.
Det betyder, at B&O overhaler Lego, som ellers traditionelt har været briternes foretrukne, danske brand. Sidste år fik Lego nemlig en flot 16. plads, mens legetøjsbrandet fra Billund i år må nøjes med en placering som nummer 31. Øvrige danske brand på listen tæller Arlas Lurpak og Carlsberg men en placering som henholdsvis nummer 193 og 300 – begge højere end sidste år.
Tronskifte i toppen og digitalt dødevande
På toppen er sidste års 1. plads, tyske Mercedes-Benz, i år blevet fortrængt til andenpladsen af det schweiziske ur-brand Rolex, der i øvrigt indtog samme andenplads i 2011.
I den digitale verden er de tunge drenge Microsoft og Apple, der sidste år indtog henholdsvis 6. og 9.-pladsen, begge skøjtet et pænt stykke ned på årets liste, hvor det i år bliver til en 18.-plads til Apple, mens Microsoft må nøjes med en placering som nummer 45. Det sociale netværksside Facebook er derimod hoppet op på en 32.-plads fra en placering uden for top 100 sidste år.
Den komplette liste over briternes foretrukne 500-brands kan ses her:
http://d3iixjhp5u37hr.cloudfront.net/files/2012/02/CSB12-Official-Top-500-06R188.pdf
Kilder: Markedsføring, Retail Watch & Consumer Superbrands