-
Butikker | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Luksus | Markedsføring | Oplevelser | Øvrige udvalgsvarer | Strategi | Trend
UDDRAG AF RETAIL INNOVATIONS no. 2: Luksuskoncept med Ironi
Inspirerende indsigter
Andet bind i Retail Institute Scandinavias serie af innovative detailhandelskoncepter fra hele verden og et væld af brancher – Retail Innovations 2 – er netop udkommet. Få her et uddrag fra trendpublikationen:
”SPANIEN: Happy Pills
[…] Visse produktkategorier risikerer at blive fastlåst til én specifik målgruppe, selvom de måske har potentiale til at blive endnu mere succesfulde. Slik målrettes eksempelvis mestendels til meget unge kunder, på trods af at også voksne kan have en sød tand. For at repositionere et produkt må man gentænke såvel markedsføring som placering i detailhandlen. Det er netop, hvad Happy Pills har gjort med sin specialiserede slikkæde, der henvender sig til voksne indbyggere og turister, ved blandt andet at vælge en central placering, hvor det mest er voksne, der færdes, og med en nøje planlagt detailhandelsoplevelse.
Konceptet Happy Pills tilbydes som et modstykke til stress og livets små skuffelser, og brandet kommunikerer sin mission i ”voksne” termer. For eksempel er pillerne ikke kun til ”dårlige dage”, men også til de tidspunkter, hvor man får lyst til et mere udforskende seksualliv! Brandet har således opnået en premium-position inden for en kategori, der ofte betegnes som standardprodukter. Det er sket gennem storytelling, produkternes kvalitet og sofistikerede design og indpakning, samtidig med at man især har gjort butikkerne særligt tillokkende ved at tilbyde kunderne en opnåelig luksusoplevelse og selvtilfredsstillelse uden dårlig samvittighed.
Købsprocessen er meget simpel, men også meget kreativ. Hver kunde får et ”lykkepilleglas”, som han eller hun fylder med det, vedkommende har lyst til. Et underholdende element i butikken er, at der på hvert glas med piller står, hvilken ”lidelse” de kurerer. Kunderne kan så finde den pille, de har brug for, og putte den i deres eget glas. Den dynamik skaber et stærkt følelsesmæssigt bånd mellem kunden og produktet.
Butikkens indretning er meget anderledes end i traditionelle slikbutikker, der flyder over med farver og ofte er indrettet på en kitsch facon. I stedet er Happy Pills-butikken minimalistisk og meget sofistikeret indrettet. For at opnå den effekt har man brugt mange kræfter på detaljerne, der omhandler alt lige fra farver og materiale til belysning. […]”
Du kan læse mere om Happy Pills og 19 andre inspirerende koncepter indsamlet af Retail Institute Scandinavias globale netværk Ebeltoft Group i Retail Innovations 2, som illustrerer mange af de mest innovative detailhandelstrends, der kan spores lige nu i international detailhandel.
Retail Innovations 2 koster 399,- ex moms og forsendelse. Bestil den HER