Syv gode råd til m-handelssitet
Forbrugerne føler sig i stigende omfang trygge ved at handle på mobilen. Ifølge Internet Retailer vil m-handel i USA i år nå en omsætning på 17,2 mia. dollar – mod 3,5 mia. i 2010. Det er en femdobling på to år. I en tid, hvor 38 procent af de amerikanske forbrugere, ifølge Econsultancy, allerede har gennemført mindst et køb på smartphonen, er det kun et spørgsmål om tid, før tilbøjelighed til at m-handel spreder sig – også i Danmark.
Danske detailhandlende er derfor nødt til at forholde sig til, at mere onlinehandel sandsynligvis kommer til at foregå på farten ved små skærme med besværligt tastatur og et utal af andre fristelser blot et fingertryk væk. Det stiller krav til m-handelssitet, der ikke bare kan være en “lille” version af e-handelssitet. Her er derfor et par syv konkrete råd til, hvordan man som detailhandlende giver sine mobile kunder den bedst mulige handelsoplevelse ved elegant at styre uden om de værste kilder til forsinkelser, fejl og frustrationer.
1. Sørg for, at søgefeltet altid kan findes. Uanset om handelssitet er bygget op som mobiloptimeret website eller en selvstændig applikation, så er søgefeltet alfa og omega i m-handel, og det skal derfor være langt tydeligere end på det traditionelle e-handelssite.
2. Ryk populære produkter til tops. Kunder er altid interesserede i, hvad andre har købt, og fordi relevans er afgørende i m-handel, så hold øje med, hvad dine kunder søger efter og udnyt den sparsomme skærmplads til at fremhæve de mest populære produkter.
3. Foreslå produkter, mens kunden taster. Selv om auto-complete-funktioner kan føre til mærkelige forslag, så er det hensigtsmæssigt at mindske antallet af anslag på smartphonen mest muligt. Det mindsker risikoen for stavefejl, lige som kunderne guides til de produkter, du har på lager i stedet for tomme sider med ”ingen resultater”.
4. Lav få og store links og knapper. Selv om det er fristende at smide så meget som muligt på sitet, så er mikroskopiske knapper på små smartphoneskærme forfærdeligt frustrerende for fumlende fingre. Hold derfor afstand mellem links og knapper, så kunderne ved første tryk kommer derhen, hvor de vil.
5. Hold designet simpelt. På mobilen er hastighed afgørende. Indhold som små billeder og korte produktbeskrivelser hentes hurtigere til visning, hvilket mindsker risikoen for, at utålmodig mobilhandlende forlader sitet, inden siden er hentet ned.
6. Indarbejd nyttige elementer fra e-handelssitet. Selv om tingene nok skal præsenteres anderledes på m-handelssitet, så er funktioner som produktforslag ved stavefejl, filtre til at indsnævre søgningen og adgang til ekspert- og forbrugeranmeldelser også vigtige elementer på mobilen. Alt, hvad der hjælper dem på vej til den rigtige information og det rette produkt, tager m- som e-handlende generelt vel imod.
7. Udnyt den unikke geolokalisering. Et potentiale, der er særlig for m-handelssitet, er, at kunder på farten kan placeres via GPS. Det betyder, at de også hurtigt kan placeres i forhold til den nærmeste fysiske butik, der har det produkt, de søger, på lager. Lad evt. kunderne reservere produktet på mobilen og så afhente det i butikken, når det passer dem.
Trods disse rettesnore er det vigtigt at pointere, at det mobile internet er under stadig udvikling, lige som afgørelsen af, hvad der er de helt rigtige funktioner for et specifikt m-handelssite også afhænger af de specifikke kunders adfærd og behov. Test, evaluer og optimer derfor løbende, og sørg i den anledning for at samle så meget data som muligt om trafikken til, fra og rundt på sitet.
Kilde: iMedia Connection