Mens vi venter …
Juletiden står for døren og børnene har igennem et helt år glædet sig til at det skulle blive jul. Lange lister er i årets løb udfyldt med små og store ønsker, som børnene er sikker på er vejen til en sjovere og mere spændende barndom.
På samme måde venter vi forbrugere også med spænding på at alle de nye tiltag og løfter, der bliver givet i dansk dagligvarehandel, kommer til at ske.Efter 7 magre år uden innovation, fokus på omkostnings reduktion og uden den store nytænkning i dansk dagligvarehandlen, kan vi kun håbe på, at der nu kommer 7 fede år, hvor der for alvor bliver skruet op for kundeoplevelsen og hvor forbrugeren kommer i centrum. Man kan ikke åbne for et medie uden at læse om alle disse nye tiltag, der siges at være på vej, men som barnet juleaften, forventes det, at vi tålmodigt venter.
Mens vi venter på …
….. at det årlige tovtrækkeri, der er i fuld gang pt. mellem dagligvareleverandørerne og kæderne skifter fokus fra at være på, hvor meget leverandørerne skal betale til annoncekassen til at være på, hvordan der kan skabes værdi i et presset marked.
Værdi for forbrugeren i form af nye produkter og bedre oplevelser i butikken, der kan medfører at forbrugerne vælger at forbruge mere og dermed vender den nedadgående udvikling, vi har set igennem mange år. I dag bruger vi kun 10 kr. på fødevarer for hver 100 kr. vi bruger, hvor tallet for 40 år siden var 17 kr. Dermed har vi en kedelig 5. plads i Europa på listen over de lande, der bruger mindst.
Værdi for kæderne der får mere loyale kunder, og derved bedre indtjening per kunde. Værdi for dagligvareleverandørerne, der via nye produkter kan øge værdien i eksisterende kategorier og tilmed være med til at skabe nye kategorier, der italesætter forbrugernes ubevidste behov. Der er meget at vente på…..
Mens vi venter på …
…at vi ikke bare snakker om fokus på bedre mad, men at alle forbruger – og ikke kun få heldige der bor ved siden af en testbutik- får adgang til bedre måltidsløsninger, der imødekommer den travle hverdag vi alle har. Jeg venter med glæde på at se, Coops madmanifest med ”smag på hverdagen” og ”madoplevelser” for alvor kommer til udtryk og hvordan jeg som almindelig forbruger vil opleve forskellen. Er det her, at jeg endeligt får belønningen for, at jeg troligt hver gang jeg handler fremviser mit COOP-kort? Jeg glæder mig til at se hvad effekten og værdien for mig som almindelig forbruger er af at Dan Jørgensen bruger tid og ressourcer til at kåre Danmarks nationalret. Jeg venter i spænding på at se, om det betyder, at jeg som forbruger skal spise stegt flæsk en gang om ugen for at være rigtigt dansk. Der er meget at vente på…….
Mens vi venter …
……At online begynder at rykke på sig for alvor indenfor dagligvarer og at mængden af omtale i medier er proportional med omsætningen. At Click & Collect kommer til at fungere optimalt og imødekomme det behov som forbrugerne efterspørger. Mens vi venter på at se, hvordan dagligvareleverandørernes nye tiltag shopall24.dk kommer fra start. Der er meget at vente på…….
Jo der er meget at glæde sig til her i juletiden. Spørgsmålet er om forbrugerens juleønsker bliver opfyldt for den brede masse eller kun bliver enkelte udvalgte forbrugere, der vil få glæde af julegaverne. Børnenes ønskelister ændre sig fra år til år, og det der hittede sidste år ikke er at finde på listen næste år . Ligeså er det med forbrugerne, der konstant er i forandring og spørgsmålet er, om alle de nye tiltag, der tales om når at komme på markedet, mens vi som forbruger efterspørger det eller om udviklings- og test fasen bliver så lang at forbrugernes ønskeliste har ændret sig. Men det må vi jo vente og se…………..