-
Dagligvarer | E-handel | Forbrugeradfærd | Information | Konference | Oplevelser | Strategi | Trend
Stockmanns julekonference 2014
Den 26. november afholdt Retail Institute Scandinavia for 25. gang Stockmanns årlige julekonference, hvor interessante key notes kom med nye, spændende perspektiver på fremtidens dagligvarehandel i Danmark.
Online dagligvarehandel
Vores direktør, Henning Bahr, kom i det første indlæg med sit bud på, hvordan fremtiden ser ud for online dagligvarehandel. Dette byggede han på en helt frisk undersøgelse, som Retail Institute Scandinavia netop har foretaget. Data fra denne viser, at det primært er kendskab, der for aktørerne er udfordringen på nuværende tidspunkt. Tilmed blev deltagerne klogere på både geografiske og demografiske forskelle på, hvem der handler dagligvarer online.
Som supplering til dette snakkede vores Client Director, Dorte Wimmer om mænd og kvinders shoppingvaner, når det gælder køb af dagligvarer. Her viste det sig, at der ikke er markant forskel på kønnenes krav. De handler dagligvarer med samme frekvens, foretrækker begge fysiske butikker og sætter begge værdi for pengene højest. Med internationale cases som eksempel, gav Dorte med sit indlæg et bud på, hvordan dagligvarehandlen herhjemme kan forny sig og tilpasse sig kundernes behov.
TV-kokkens opfordring til dagligvarehandlen
Henning Bahr fortalte tilmed om Meny-kæden, som snart kommer til Danmark. I dette indlæg var han suppleret af TV-kokken Karsten Kroman, som kom med sin ”dom” over dagligvarehandlen. Her kritiserede han i høj grad danskernes kreativitet i køkkenet, som i hans optik ikke er særlig stor, når det kommer til stykket. Her opfordrede han dagligvarehandlen til at tage ved lære af de udenlandske cases, særligt i grøntafdelingen. Grøntsagerne skal opstilles på en indbydende måde for at motivere danskerne til at tænke mere kreativt. I forlængelse af dette mener han, at personalet skal uddannes bedre til at vejlede kunderne, således at kreativiteten i køkkenet genfindes. Den største udfordring er her, at danskerne er presset af travlhed og karriere, hvorfor madlavning ofte bliver uoverskueligt. Hans største kritik af dagligvarehandlen går på, at der ikke er nogen, der forklarer danskerne om alternativer i bedre kvalitet og at den overser det mersalg, der ligger i at træne personalet bedre. Hans konklusion er, at danskerne gerne vil, men de kan ikke. Derfor skal dagligvarehandlen blive bedre til at hjælpe dem på vej mod en bedre livsstil.
COOP vil ændre danskernes madvaner
Direktøren og madaktivisten, Peter Høgsted, var ligeledes en af konferencens key notes. Han mener at dagligvarehandlen er medskyldig til, at danskerne ikke bruger deres penge på mad og at vi vælger nemme løsninger. Et interessant paradoks er her, at 41% af alt hvad vi ser på TV handler om mad – alligevel er vores kreativitet begrænset i vores eget køkken. Vi spiser simpelthen for dårligt og for kedeligt. COOPs fremtidige strategi er at ændre på den kedelige udvikling. COOP&CO har således en vision om at skabe en ny og forbedret madkultur med strategien kaldet ”COOP på vej”. Med denne strategi åbner COOP op for et samarbejde mellem alle aktører i dagligvarehandlen og som bevis på oprigtigheden i dette, fik alle ”konkurrenter” et eksemplar af COOPs nye strategi 2015-2017 med hjem fra konferencen. Slutteligt løftede direktøren sløret for, at der i 2015 sker nye, spændende ting i COOP, som blandt andet indebærer nye vareserier, partnerskaber og overraskelser. Dette fik konkurrenterne selvsagt intet indblik i.
Bilka tilpasser sine butikker efter kundernes behov
Bilkas direktør, Mark H. Nielsen, løftede på konferencen sløret for kædens nye koncept kaldet ”Bilka Future”. Kunderne skal spare tid når de handler, hvilket helt nye navigeringsmetoder skal hjælpe med. Som direktøren påpeger, har de fleste af Bilkas kunder langt til det nærmeste Bilka varehus, hvorfor det er vigtigt at oplevelsen er turen værd. Et af de nye tiltag er en separat indgang til de kunder, som kun kommer for at handle fødevarer. Således sparer de tiden det tager at komme igennem den store non-food-afdeling. Ydermere påpeger han, at kæden er særdeles stolt af dens elektronikafdeling, idet den er kendt for at have en skarp kundeservice. Hertil påpeger han ligeledes, at Bilka af samme grund er en af de største Apple-forhandlere i Danmark. Som en del af ”Bilka Future” indgår et større åbent område med kød, fisk og deli, som skal gøre det lettere for kunderne, at træffe mere kvalitetsbevidste valg. Denne skal give en særlig oplevelse til kunderne og derved give dem følelsen af, at de får en merværdi for pengene og derved er villige til at betale ekstra for bedre varer. Mark H. Nielsen sluttede sit indlæg af med en video, der viser hvad der sker i Bilka i Vejle om natten. Bilka støtter nemlig Team Danmarks talentudvikling ved at sætte den store butik til rådighed, så de nye talenter kan dyrke deres sportsgren. Bilka viser derved en ny, innovativ måde, hvorpå kæderne kan støtte lokalsamfundet.
Konferencen gav alt i alt et billede af, hvordan dagligvarehandlen i Danmark kan forbedres, hvordan det ser ud i fremtiden og hvem der handler. Inspirerende key notes kom med input til, hvordan det konkret kan gøres i praksis og gav derved deltagerne nye midler at arbejde videre med. Dagligvarehandlen står med andre ord over for omfattende forandringer de kommende år – både med udfordring fra E-handel, men også udviklingen i danskernes madvaner.