-
Butikker | Convenience | Cross Channel | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Generation Y | Innovation | Medarbejdere | Miljø og etik | Oplevelser | Teknologi | Trend
Irma og Coop vil fange fremtidens forbrugere
Efter en årrække med global innovation inden for dagligvarehandel, lader det endelig til, at Danmark er ved at vågne op. I hvert fald er vi i den forgangne uge blevet præsenteret for to aktører, der bryder med den traditionelle dagligvarehandel – på hver deres måde. Irma-chefer gav alle ansatte fri og overtog selv tjansen for en dag, mens Coop lancerede muligheden for at ”mobilbippe” dine varer i udvalgte supermarkeder.
Irma statuerer det gode eksempel
Irma fyldte i sommers 129 år, og udloddede i den forbindelse en betalt fridag på Irmas regning til den butik, der voksede mest siden Irmas sidste fødselsdag. Vinderen blev Irma på Roskildevej, hvor de øverste chefer i ledelsen i sidste uge overtog arbejdet for en dag. Det gjorde de for, at butikken stadig kunne holde åbent på medarbejdernes fridag.
Irma er dog ikke first mover med hensyn at statuere god medarbejderskik. På Rema 1000’s 20 års fødselsdag i foråret 2014 holdt alle kædens butikker lukket dagen efter den overdådige fest i Fredericia, hvor alle medarbejdere – lige fra lagerarbejdere til chefer – var inviteret. Rema 1000 gav altså alle medarbejdere mulighed for at nyde festen uden bekymringen om at skulle på arbejde dagen efter.
De to ovenstående eksempler vidner altså om, at dagligvarehandlen i stigende grad forsøger at gøre branchen attraktiv for sine nuværende og kommende medarbejdere. Et tiltag, der er tiltrængt, idet – særligt Generation Y – ikke finder detail- og dagligvarebranchen som værende en attraktiv karrierevej. En undersøgelse foretaget af Retail Institute Scandinavia viser rent faktisk, at kun 20 procent af Generation Y finder det attraktivt at arbejde i detailhandlen, mens 68 procent påpeger at sammenhold og fællesskab er det vigtigste. Irma er derfor eksempel på en butik, der har forstået de unge.
Coop overhaler indenom
Som den første aktør i den danske dagligvarehandel lancerede Coop i sidste uge muligheden for at kunder kan mobilbippe varer, hvormed de undgår køen ved kasselinjen og kommer hurtigere igennem butikken. I første omgang gælder det kun medlemmer af Coop samt en begrænsning til udvalgte butikker – med henblik på, at tiltaget skal rulles ud flere steder.
Ifølge vores Director Dorte Wimmer er dette kun starten på, hvad vi kommer til at se i dagligvarehandlen det næste stykke tid. Hun påpeger, at digitale løsninger egner sig bedst til de hurtige, daglige indkøb og mindre godt til weekendindkøb, hvor vi gerne vil opholde os i supermarkedet. Tillige påpeger Dorte, at teknologisk innovation i dagligvarehandlen primært henvender til Generation Y, da de er bedre til at administrere indhold på deres smartphone. For gruppen, der er ældre en Generation Y, kan det hurtigt føles overvældende.
Dorte Wimmer var i TV2 News’ program ”New Science” og snakke om netop dette. Se klippet herunder:
Få den nyeste viden om trends i dagligvarehandlen
Retail Institute Scandinavia afholder hvert år Stockmanns årsmøde, hvor den nyeste viden og trends inden for dagligvarehandel præsenteres. Programmet er altid solidt sammensat med centrale profiler inden for dagligvarehandel i Danmark samt vore egne eksperter. I år afholdes Stockmanns årsmøde den 19. november på Arken i Ishøj, hvor du blandt andet kan høre oplæg med Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank samt kædedirektør i SuperBrugsen, Kenneth Pedersen. Desuden løfter vi til årsmødet sløret for helt nye tal på, hvad Generation Y ønsker, når de handler dagligvarer samt hvad de synes om private labels.