Click&Collect er en mangelvare, når det gælder dagligvarer
Foto: freedigitalphotos.net
For 18 år siden begyndte ISO at tilbyde sine kunder i Københavnsområdet at handle dagligvarer på nettet under navnet ISO Telekøb. Efter fire år lukkede ordningen i februar 2002, da der var for lange udsiger til, at netbutikken kunne opnå en økonomisk fornuftig drift. En mulig forklaring på den manglende tilslutning var dengang ifølge ISO’s økonomidirektør Peter Midtgaard, at danskerne var bange for at udlevere dankortoplysninger på nettet.
Her 18 år senere er det ikke datafrygten, der står i vejen for, at handel med dagligvarer på nettet bliver en succes. Alligevel viser vores analyse af dagligvareforbrugeren, at kun 2,5 pct. af danskerne i en periode på 12 måneder har handlet dagligvarer på nettet. Et meget lavt tal sammenlignet med fx Frankrig, hvor 22 pct. af husholdningerne havde handlet dagligvarer på nettet i 2014. Med det stigende antal af udbydere vi ser, må det dog forventes, at penetrationen øges. COOP lancerede i april COOP.dk/mad, der i modsætning til Nemlig.com er landsdækkende, og om få uger lanceres shobr.dk (shop brands), som ligeledes bliver landsdækkende. Dansk Supermarked tilbyder online handel, men endnu ikke med dagligvaresortiment, og Dagrofa har ingen digitale løsninger.
Leverancen – et vigtigt parameter
”Det er den sidste kilometer ud til forbrugeren, der tæller” siger mange om muligheden for at få økonomisk succes som online leverandør af dagligvarer. Og der er ingen tvivl om, at det ofte er fragten, der skaber problemer for udbyderne. Men hvorfor så ikke lade både forbrugere og leverandører spare fragten og tilbyde Click&Collect-løsninger inden for dagligvarer også? Med den butikstæthed vi har i Danmark, burde det ikke være svært for specielt COOP at tilbyde denne løsning. Som pureplayer uden fysiske butikker har Nemlig.com ikke den mulighed, og man må håbe, at de har andre muligheder for at vende underskuddet til overskud.
Frankrig er det gode eksempel
Frankrig er et godt eksempel på, hvordan Click&Collect fungerer som primær leveringsmetode. I april-udgaven af Global Retail News kan man i afsnittet om den franske onlinehandel med dagligvarer blandt andet læse at:
- der fra feb. 2015 til feb. 2016 blev der solgt Click & Collect dagligvarer for 4,4 mia. €
- at vækstraten for Click&Collect-daglivarer i perioden sammenlignet med året før er tocifret
- at Intermarché konstaterer et mer spend hos multichannel kunder på 16 pct. målt mod monochannel kunder
- at størstedelen af Leclercks 2,4 mia.€ omsætning på online dagligvarer kommer fra Click&Collect
- at 3.652 dagligvarebutikker tilbyder Click&Collect-service, hvoraf de 2.840 var deciderede drive through i forbindelse med supermarked eller koblet op på et lager. I resten af butikkerne skal kunderne hente varerne inde i butikken.
Set fra mit eget synspunkt ville jeg meget gerne spare tiden i den fysiske butik. Dog er det som om, at fidusen forsvinder lidt, når varerne lægges i den digitale kurv fredag kl. 12.31, og beskeden er, at leverancen sker med Postdanmark fire dage senere. Og det er altså blot til postnummer 3200 i Nordsjælland. Så er det alligevel hurtigere at købe ind til weekenden selv. Her kunne en Click&Collect-løsning havde været optimal.
Hos Retail Institute Scandinavia følger vi med spænding den digitale dagligvarehandels udvikling. Der er plads til vækst, og hvis danskerne kan opdrages til Click&Collect-løsninger, er der også mulighed for indtjening til aktører, der kan tilbyde denne løsning.