-
Butikker | Innovation | Luksus | Markedsføring | Medarbejdere | Miljø og etik | Mode | Oplevelser | Strategi | Trend
Aesop brander sig på in store-oplevelsen
Hudplejebrandet Aesop har åbnet deres første danske konceptbutik på Værnedamsvej i København, der spiller på den lokale københavner-følelse.
Det australske hudplejebrand Aesop åbnede i marts sin første danske butik på Værnedamsvej i hjertet af København. Aesop er kendt for at markedsføre sig markant anderledes end andre spillere indenfor skønhedsbranchen. Hos Aesop er der nemlig ikke spor af glamour, og man samarbejder derfor heller ikke med kendte ansigter om at promovere brandet. Ligesom man heller ikke fører dyre kampagner. I stedet brander man sig på en masse små selvstændige butikker, hvor der lægges vægt på et minimalistisk design, der er lokalt tilpasset – og man finder derfor ikke to ens Aesop-butikker.
Lokal tilpasning driver værket
At Aesop ikke har et standardiseret kædekoncept står en helt klart, lige så snart man træder ind i butikken på Værnedamsvej. For her oser af København. Det rene, minimalistiske og rå udtryk, og ikke mindst de ravfarvede emballageglas og aluminiumstuber, giver følelsen af at stå i et gammeldags apotek. Det indbydende design med rene linjer skaber en følelse af velvære og en hjemlig, men dog eksklusiv, atmosfære. Hos Aesop tager man udgangspunkt i nærmiljøet, og man arbejder derfor sammen med lokale designere for at sikre sig den lokale tilpasning og på den måde væve sig ind i gadebilledet. Det kan derfor godt skuffe, når designeren af butikken på Værnedamsvej ikke er københavner, da fortællingen om lokaltforankrede butikker på den måde mister pondus. Dog har den London-baserede designer Ilse Crawford formået at fange essensen af københavnsk stil og velvære med inspiration fra den danske maler Vilhelm Hammershøi i butikken. Hammershøis udtryk og den stemning, hans malerier skaber, er fornemt implementeret i butiksdesignet med bl.a. brugen af klassiske danske møbler i messing og træ samt et stort specialfremstillet skab og disk i røget valnøddetræ.
Produkterne er omdrejningspunkt
Butikken på Værnedamsvej er fri fra støjende elementer, for Aesop har valgt at lade produkterne være i centrum. Indretningen er sparsommelig på den minimalistiske måde. Der er ikke noget pompøst at komme efter her – en måde man ellers tit vil opleve andre skønhedsbrands markedsføre sig på. Få elementer er med til at skabe den hjemlige følelse, og ellers er det produkterne, der udgør de væsentligste komponenter. Væggene er dekorerede med Aesops produkter, der opstillede på rækker visuelt holder butikken i orden og bruges som blikfang i indretningen. Aesop inviterer kunderne til at udforske brandet med en vask midt i butikken, hvor de kan afprøve diverse sæber, hvilket yderligere er med til at understrege, at produkterne netop er omdrejningspunktet for brandet.
Aesop har allerede til efteråret planer om at åbne flere butikker i København. Det vil ikke kun skabe større synlighed for brandet, men også understrege lokalforankrings-strategien ved at give de danske forbrugere en ny shoppeoplevelse butik for butik. Præcis hvordan Aesop får lokalt tilpasset de københavnske butikker forskelligt, bliver en spændende opgave at se resultatet af.