-
Generelt | Innovation | Medarbejdere | Oplevelser | Teknologi | Trend
”Tak for turen – om få timer lukker vi”
Da lovgivningen dræbte innovationen
Efter ganske kort tid på det danske marked må Uber nu trække sig tilbage, og hvis der er noget, der har sat gang i diskussionerne omkring påskebordet, er det netop Uber, der på samme måde har fyldt mediebilledet de sidste mange måneder. Spørgsmål som ”Er det nu også rimeligt?” og ”Er det nu ikke også bedst med uddannede chauffører?” er med garanti blevet vendt blandt de danske forbrugere, siden Uber i sidste måned meldte ud, at de forlader Danmark. Hos Retail Institute Scandinavia hylder vi innovation og ”ud-af-boksen-tænkning”, og vi tilslutter os derfor den del af danskerne, der begræder Ubers tilbagetog fra Danmark – presset ud af lovgivningen.
Det er ikke første gang, at innovative koncepter må se sig slået hjem efter et mislykket forsøg på det danske marked, men i de fleste tilfælde har det typisk handlet om manglende kunder og dermed omsætning – ikke en lovgivning, der hæmmer convenience og frie markedskræfter. Og med 300.000 danske Uber-brugere er det bestemt ikke manglende opbakning fra kunderne, der er problemet denne gang.
4×48, TaxiNord og DanTaxi mener dog, at de nu har ”fundet” løsningen til de mange, nu tidligere, Uber-kunder. De har nemlig lanceret appen Moove, der på mange parametre er en tro kopi af Ubers koncept. På overflade og funktionalitet kan det være svært at skelne, men skindet bedrager, for det er det ikke nok at lave en app og tro, at lykken er gjort med det. For Ubers succes var ikke kun gjort af en app – det var i lige så høj grad servicen og chaufførerne, der var med til at gennemføre det kundecentrede koncept. Alle os, der arbejder i retail ved, at den personlige service i mange tilfælde er et helt afgørende parameter for gode kundeoplevelser og dermed gode reviews og anbefalinger til andre, potentielle kunder. I forhold til taxa, mon så ikke nogle stykker af os har mødt en tvær taxachauffør i ny og næ – til gengæld har jeg endnu til gode at møde eller høre om nogle, der har mødt en tvær Uber-chauffør. Tværtimod bliver man spurgt, om temperaturen og musikken er tilfredsstillende – og der dufter altid godt i bilerne.
Hos Retail Institute Scandinavia er vi ikke blege for at prøve nye tiltag, så Moove-appen er selvfølgelig downloaded og afprøvet – eller forsøgt afprøvet, for der var aldrig en taxa, der meldte sig på turen. Så vi bookede ”the old fashioned way” på telefonen, og der kom en taxa på 5-10 minutter. Da vi spurgte taxachaufføren til Moove, havde han ikke set noget til vores bestilte tur, og han virkede i det hele taget ikke ret opdateret på hans taxaselskabs nye tiltag. Disse oplevelser skal der ikke være for mange af – dårlige historier rejser hurtigt, og word-of-mouth er heldigvis ikke blevet forbudt endnu.