-
Cross Channel | E-handel | Innovation | Konference | M-handel | Oplevelser | Sociale Medier | Strategi | Teknologi
LEGO: Fremtidens detailhandel skal funderes i “experiential shopping”
[LEGO Koncernen måtte som resten af detailbranchen reagere hurtigt på nye restriktioner og regler ifm. corona. Ifølge Martin Urrutia Islas har medarbejderne i LEGO-butikkerne gjort et fantastisk stykke arbejde – ikke blot med at implementere sikkerhedsforanstaltninger, men de har også benyttet lejligheden til at være kreative og fortsat tilbyde engagerende shoppeoplevelser:
– Fx skabte medarbejderne konceptet ”smizing”, så selv når de bærer mundbind, vil vores besøgende bemærke, hvordan medarbejderne smiler (med øjnene, red.), og det er blot én af de kreative løsninger, som vores team har implementeret for at styrke interaktionen med vores kunder.
Martin Urrutia Islas nævner også, at det har været essentielt for LEGO Koncernen at have et agilt mindset gennem krisen, der har givet anledning til flere innovationer og implementering af nye koncepter, som LEGO Koncernen ikke havde afprøvet før. Det gælder fx livestreams af nye produktlanceringer, curbside pickup og en mobil LEGO lastbil, der blev parkeret foran nogle af brandets butikker for at undgå lange køer og sikre både kunder og medarbejdere. Coronakrisen har altså givet anledning til megen kreativitet i LEGO Koncernen.[
EXPERIENTIAL SHOPPING SKAL SKE PÅ TVÆRS AF KANALER
Hos LEGO Koncernen tror man forsat på en fremtid for de fysiske butikker. Men som et resultat af det store fokus på e-handel under krisen samt det, at kunderne ikke har kunne handle med alle sanserne i et stykke tid, vil der skulle skrues op på oplevelses-parameteret i fysisk detailhandel som svar på kundernes afsavn til fysisk handel og deres nu gode onlinefærdigheder.
– Vi vil se en redefinition af ”experiential shopping”, hvor engagement virkelig skal indtænkes, og derfor vil det være de retailere, der tilbyder ægte oplevelser og mindeværdige øjeblikke, der bliver belønnet af kunderne med hyppige besøg, lyder det fra Martin Urrutia Islas.
Men han lægger også vægt på, at experiential shopping ikke blot er forbeholdt fysiske butikker. Coronakrisen har lært os, at oplevelser godt kan foregå online. Derfor er det et stort fokus hos LEGO Koncernen fortsat at forbedre oplevelsen på LEGO.com, og også i det digitale rum tilbyde unikke, mindeværdige oplevelser.
– Onlineoplevelsen er blevet et stærkt supplement til fysiske butikker, og vi vil konsekvent tilbyde en fantastisk shoppeoplevelse på lige præcis den kanal, som kunderne foretrækker at besøge, siger han og påpeger samtidig, at kunderne vælger den kanal, der er mest relevant for deres shoppemission, hvorfor LEGO Koncernen fokuserer på at skabe sammenhængende oplevelser på tværs af kanalerne.LEGO Koncernen vil i 2021 fortsat prioritere sikkerhedsforanstaltninger
og følge de lokale anbefalinger, men dertil byder 2021 på meget mere innovation fra brandets side.
– Vi planlægger nye butiksåbninger i løbet af året, og de vil bringe os endnu tættere på mange flere børn og familier rundt om i verden. Senere på året kan vi også løfte sløret for flere nye detailinnovationer, produktlanceringer og oplevelser,som vi lige nu arbejder på, og som vi håber vil glæde vores kunder uanset om de besøger LEGO.com eller vores LEGO-butikker. Vi er spændte på 2021![[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere og se hele programmet her” link=”https://enjoy.redhill.dk/ret/det-sker-2020/refresh-retail-2021/”][