-
Beklædning | Butikker | Cross Channel | E-handel | Konference | Mode | Strategi
Hummel satser på fysiske butikker midt i coronakaos
Mens mange brands og retailere under coronakrisen har valgt at intensivere onlineaktiviteterne, valgte det danske sportsbrand Hummel også den anden vej med åbningen af deres første fysiske butikker og har således aldrig drevet fysisk butik i en ”normal” verden.
Vi har taget en snak med project manager i Hummel, Kathrine Byskov Dath, om de udfordringer, brandet har mødt, samt om de muligheder, der fortsat ligger forude for fysiske kundeoplevelser.[
E-HANDEL ER KOMMET FOR AT BLIVE
Hummel åbnede deres første fysiske butik i August og de restrende tre i slutningen af 2020 – lige midt i Covid-19-kaos – med deres helt nye Kids-koncept, der har fokus på oplevelser. Med andre ord har brandet altså aldrig oplevet at drive fysiske butikker i den normale verden, man kendte
inden marts 2020.
– Det har helt klart været en udfordring med den store uvished ift. både restriktioner og nedlukning. Det har været og er umuligt at planlægge, hvordan vi mest optimalt kan realisere vores varelager, når uforudsigeligheden er så stor, lyder det fra Kathrine Byskov Dath, der understreger, at det momentum, som onlinehandlen har oplevet under corona, også på den anden side af krisen vil betyde, at flere indkøb vil lande i virtuelle indkøbsvogne end hidtil.
– Forbrugerne er blevet tvunget til at flytte deres køb til nettet, og det har gjort mange forbrugere langt mere fortrolige med nethandel og skabt nye indkøbsvaner, der ikke blot forsvinder, når samfundet åbner op igen.[
FYSISKE BUTIKKER FÅR NY ROLLE
Men står det til Kathrine Byskov Dath skal man netop ikke kun se e-handel og fysiske butikker som to konkurrerende fjender, men derimod kanaler, der supplerer hinanden i at skabe de bedste kundeoplevelser – både i den fysiske butik og online. Hummel er allerede mestre i onlinehandel, men med åbningen af deres fysiske butikker ønsker brandet netop at kunne byde kunderne velkommen i en fysisk butik, der bidrager med oplevelser baseret på at kunne se og mærke varen. Næste skridt er ifølge Kathrine Byskov Dath at skabe en 360-graders omnichannel-oplevelse med digitale elementer integreret, der sikrer dels en tæt forbindelse mellem online og fysisk butik og dels en ensartet oplevelse på tværs af kanaler.
Kathrine Byskov Dath understreger, at kunderne har taget rigtig godt imod Kids-butikkerne, der byder på et legende univers med aktiviteter målrettet børn, i den tid, hvor butikker har haft lov at holde åbent. Og hun tror på, at fysiske butikker fortsat vil spille en stor rolle, omend den er redefineret:
– Den store ændring i detailhandlen bliver, at vi ikke skal konkurrere 1:1 med e-handlen på de samme parametre som fx pris og sortiment. Butikkerne skal differentiere sig og give kunderne en anderledes indkøbsoplevelse end den, man finder online. Målet med vores butikker er at skabe sjove og aktive shoppeoplevelser, og vi vil fortsat udvikle på aktiviteter og personlige elementer som customization. Vi vil skabe butikker, der hele tiden fornyer sig med kundens behov, siger Kathrine Byskov Dath.[[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere og se hele programmet her” link=”https://enjoy.redhill.dk/ret/det-sker-2020/refresh-retail-2021/”][