Skip to main content
  • Analyse | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Miljø og etik | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 29/06/2022

Krise og miljøhensyn får os til at spise grønnere

Stigende priser og de danske forbrugeres generelle mismod er skidt for meget. Men måske er det også godt for noget; nemlig klimaet. I hvert fald tyder meget på, at de plantebaserede alternativer til kød og mælkeprodukter vinder frem som følge af de stigende fødevarepriser. Inflationen har især ramt kød og mejeriprodukter, og det har betydet, at de plantebaserede alternativer efterhånden er billigere end de animalske varianter. Dermed kan danskerne spare penge ved at vælge plantebaserede alternativer til kød og mejeri.

De grønne valg er dog ikke kun affødt af den aktuelle krise og ønsket om at spare, men er også en del af en stor og omfattende tendens. Netop det, fremgår da også af Coops seneste forbrugsrapport, der siden 2009 har målt danskernes madvaner. Rapporten viser, at andelen af danskere, der spiser kød til aftensmad er faldet fra 85 pct. til 80 pct. på ti år, og det fremgår også, at for hver 100 kr. danskerne bruger i kød- og grøntafdelingen går 58 kr. til grønt og 42 kr. til kød. For ti år siden var den fordeling 55/45.

Danskerne skruer op for grøntsagerne og ned for kødet

Tendensen afspejler sig også i kødsalget. Ifølge rapporten bliver der skruet ned for svine- og oksekød, mens vi skruer en smule op for kyllingeforbruget og markant op for grøntsagerne, som indtages i både rå, kogt eller stegt form, men i høj grad også i form af forarbejdede kødalternativer såsom plantefars og falafler. Plantebaserede kødalternativer er siden 2015 steget enormt i popularitet, og salget af dem er femdoblet i perioden. Det samme gælder for plantebaserede mejeriprodukter som især mælke- og smøralternativer. Bare siden 2019 er salget af disse produkter steget med 24 pct.

Men hvorfor?

Grunden til denne grønne omvæltning skal ifølge Lars Aarup, som er kommunikations- og analysechef hos Coop samt ansvarlig for rapporten, findes tre steder: Personlig sundhed, klima og dyrevelfærd. Det er især klimaet, der driver danskerne i retningen af grøntsagsafdelingen i supermarkedet, og af undersøgelsen fremgår det, at 22 pct. af danskerne angiver klimaet som den vigtigste begrundelse for, hvorfor de spiser mere grønt og mindre kød. Det skyldes en udbredt bevidsthed blandt især de unge forbrugere om, at vi altså skal til at komme i omdrejninger og gøre noget ved de klimaforandringer, som allerede er godt på vej. Derudover har 21 pct. af deltagerne i undersøgelsen valgt egen sundhed som den vigtigste faktor, mens 13 pct. vælger at spise mindre kød pga. dyrevelfærd. Generelt forsøger 36 pct. af danskerne aktivt at begrænse deres kødforbrug, mens yderligere tolv pct. gerne ville gøre det, men ikke umiddelbart på stående fod formår at gøre det. Blandt aldersgruppen 18 til 34-årige svarer 58 pct., at de gerne vil spise mindre kød, mens det i aldersgruppen 55 til 74 kun er 28 pct.

Hvis du vil være endnu klogere på danskernes madvaner, kan du læse meget mere herom i den nyeste udgave af Retail+, hvor vi går i dybden med undersøgelsen fra Coop.

Dette er et uddrag af en artikel fra vores medlemsmagasin Retail+. Ønsker du at læse artiklen i sin fulde længde samt at få adgang til et hav af indsigtsfuldt og inspirerende indhold, kan du med fordel tegne et medlemskab hos os. Læs mere om medlemskabet her.[

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop