Mikael Nielsen på JYSK mission i Marokko
Hele verden må gerne kunne indrette sig med JYSK-interiør, hvis det står til den tilbudsfokuserede boligkæde. Executive Vice President for Retail, Mikael Nielsen, har været med på den internationale rejse siden åbningen af kædens første butik uden for Danmark, i Malmø.
Da Mikael Nielsen som ung butikschefaspirant gik og lagde puder på hylderne i JYSK butikken på Ørbækvej i Odense i slutfirserne, var hans største drøm at blive distriktschef. Han blev hurtigt butikschef i JYSKs første butik i Malmø i Sverige, og kort efter gik drømmen om at blive distriktschef i opfyldelse. Men her stoppede opstigningen ikke. I dag, 37 år og flere roller senere, sidder han i topledelsen og har netop været med til at åbne den første butik i millionbyen Casablanca og dermed den første JYSK butik på det afrikanske kontinent.
Selv med tre årtier bag sig i JYSK er åbningen af Casablanca-butikken noget særligt. Mikael Nielsen vender flere gange tilbage til oplevelsen under samtalen. Der er åbenlyse kulturforskelle mellem Danmark og Marokko, men opskriften på en succesfuld start er den samme:
– Hver gang vi åbner i et nyt land, tager jeg med Jan Verhoek (Executive Vice President for HR) ud og fortæller den lokale butiksledelse om JYSKs værdisæt, som jo gælder uanset hvilket land, man arbejder i, og om man arbejder i butik, finans eller HR. Vi bruger eksempler fra dagligdagen