Interview Aalborg Storcenter: Fra mavefornemmelse til målbar data med AI
Hvordan skal en butik indrettes, for at sikre det bedste mulige salg? Hvor skal produkterne placeres i butikken for at fange kundernes opmu00e6rksomhed, og hvordan skal en salgstekst formuleres for at engagere flest mulige fu00f8lelser?u00a0 Det er vu00e6sentlige spu00f8rgsmu00e5l for alle retailere, og i Aalborg Storcenter kommer svaret fra en dansk udviklet AI-teknologi. Det er centerchef Niels Adolfsen, der har vu00e6ret primus motor pu00e5 implementeringen af teknologien. Vi tog en snak med ham om overvejelserne bag, de forelu00f8bige resultater og de u00f8vrige AI-tiltag, centeret barsler med.
Hvad bruger i AI til hos jer?
Vi har indgu00e5et et samarbejde med den danske AI-virksomhed Neurons. De har udviklet et vu00e6rktu00f8j, der viser, hvordan kunderne oplever en markedsfu00f8ringskampagne eller en butik. Det bruger vi til dels at udvikle og kvalitetssikre alt vores markedsfu00f8ringsmateriale lige fra bannerreklamer, avisannoncer til hjemmeside og so-me. Dels til at hju00e6lpe butikkerne i centeret med indretning og opbygning.
Hvordan gu00f8r I det konkret?
I forhold til butikkerne, su00e5 tager vi et billede eller skyder en film af indretningen. Herefter genererer teknologien et heat-map, der viser hvor kunderne kigger, hvor lu00e6nge de kigger, og hvor stu00e6rkt de reagerer fu00f8lelsesmu00e6ssigt pu00e5 det, de ser. Vi fu00e5r et lignende heatmap over vores markedsfu00f8ringsmateriale.
Hvorfor har I gjort det?
Meget markedsfu00f8ring og butiksindretning er baseret pu00e5 mavefornemmelse. Jeg er uddannet ingeniu00f8r, og det har altid pint mig, at vi ikke havde mere hu00e5ndfast data pu00e5 den slags. Det fu00e5r vi med det her redskab. Vi undgu00e5r de mest elementu00e6re fejl, og vi udvikler lu00f8bende vores personales evne til at kommunikere effektivt. Vi bliver mere bevidste om, hvad der virker, og vi husker at holde fast i det, der er vigtigt, i stedet for at lu00f8be efter en indskydelse eller efter det, der lige nu har vores opmu00e6rksomhed.
Som storcenter er vi udlejer og for os er teknologien ogsu00e5 en god mu00e5de at indlede en dialog med vores lejere pu00e5. Vi tilbyder teknologien gratis til butikkerne, hvis de er interesserede.
u201dDet vil give os nogle virkeligt spu00e6ndende muligheder for at se, hvordan de forskellige kundetyper interagerer med vores butikker, hvor lu00e6nge de er i dem, hvor meget de ku00f8ber osvu201d
Tror du det kan gavne salget?
Det tror jeg i hu00f8j grad. Jeg forventer, at vi kan forbedre vores markedsfu00f8ring med 2-3 pct. gennem det her vu00e6rktu00f8j. Det er meget for en relativt lille indsats.
Har I nogle konkrete erfaringer indtil videre?
Ja, vi brugte teknologien pu00e5 en butik i vores center, der su00e6lger mobilcovers. Den viste, at kunderne stort set kun fik u00f8je pu00e5 de billige produkter i butikken og nu00e6rmest ikke su00e5 premium-produkterne, eller de secondhand-produkter butikken ogsu00e5 solgte. Det tog vi konsekvensen af og omdesignede hele butikken, flyttede skranken frem og indrettede et forlu00f8b ned igennem butikken, som eksponerede kunderne for flere typer produkter. Det har lu00f8ftet salget med 15 pct.
Hvor kom ideen til at indfu00f8re teknologien fra?
nDen kom fra mig, kan jeg godt tillade mig at sige. Jeg har i mange u00e5r interesseret mig rigtig meget for adfu00e6rdsdesign og lu00e6st alt, hvad der findes om emnet. Jeg er i den forbindelse stu00f8dt pu00e5 den danske hjerneforsker Thomas Ramsu00f8y. Da jeg su00e5, at han havde vu00e6ret med til at udvikle Predict, su00e5 var det oplagt at tage fat i dem.
AI-teknologien skaber et heat-map over de omru00e5der som fanger kundernes opmu00e6rksomhed.
Den kan bruges til at fra annoncer, hjemmesider, butiksfacader og butiks indretning.
Kunne du forstille dig andre omru00e5der, hvor I vil arbejde med AI?
Ja absolut. Vi arbejder lige nu pu00e5 en mulighed for at tracke kunderne fra det tidspunkt, de gu00e5r ind i centeret til, de forlader det igen. Det vil give os nogle virkeligt spu00e6ndende muligheder for at se, hvordan de forskellige kundetyper interagerer med vores butikker, hvor lu00e6nge de er i dem, hvor meget de ku00f8ber osv. Det vu00e6rdifulde data. Det skal naturligvis gu00f8res helt anonymt og irreversibelt, su00e5 data ikke kan spores tilbage til det enkelte individ.
Derudover arbejder vi ogsu00e5 med augmented og virtuel reality, som giver mulighed for nogle fantastiske kundeoplevelser, hvor bu00f8rnene fx kan gu00e5 pu00e5 nissejagt i centeret og pludseligt se en virtuel nisse stu00e5 midt pu00e5 torvet.
Vi har ogsu00e5 overvejet noget way-finding-teknologi, hvor kunderne skanner en QR-kode pu00e5 den butik de leder efter, nu00e5r de gu00e5r ind i centeret, og derefter kan en pil pu00e5 mobilen guide dem hen til butikken.
Alt sammen skal dog give mening bu00e5de for kunderne og for os som forretning, men mulighederne er mange, og de er spu00e6ndende.
De seneste
Niels Adolfsen
Niels Adolfsen haru00a0 vu00e6ret centermanager for Aalborg Storcenter siden 2021. I 2023 blev han ligeledes centerchef for Friis Shoppingcenter, der ogsu00e5 ligger i Aalborg. Han har tidligere arbejdet med digital markedsfu00f8ring. Han er uddannet inden for science og har altid haft en interesse for adfu00e6rdsdesign.u00a0
nnHvordan virker det?
AI vu00e6rktu00f8jet Predict er udviklet den danske AI-virksomhed Neurons og forudser pu00e5 baggrund af eyetrack- og hjerneskanninger, hvordan kunderne oplever en butik, en kampagne eller en hjemmeside. Teknologien tager udgangspunkt i 120.000 mu00e5linger, og kan ved at koble disse med avancerede algoritmer og kunstig intelligens beregne, hvor forbrugerne kigger hen, hvor lu00e6nge de kigger, og hvordan de fu00f8lelsesmu00e6ssigt reagerer pu00e5 det de ser, nu00e5r de gu00e5r ind i en butik, besu00f8ger en hjemmeside eller stu00f8der pu00e5 markedsfu00f8ringsmateriale.
Det er ikke kun Aalborg Storcenter, der har fu00e5et u00f8jnene op for alle de muligheder, der gemmer sig i den ny AI-teknologi. Det har rigtig mange retailere. Er du nysgerrig pu00e5, hvordan AI vil pu00e5virke retail fremover, su00e5 book vores foredrag om AI i retail.u00a0
Det sker
Det sker
-
Medlemsmu00f8de
6.dec 2023Vores nu00e6ste Retail Connect medlemsmu00f8de er den 6. dec.
-
-
-
-
Prognose 2033
Lu00e6s herNu kan du fu00e5 fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen
-
-