-
Analyse | Butikker | Forbrugeradfærd | Konference | Markedsføring | Medarbejdere | Oplevelser | Strategi
Årets retailkonference Refresh Retail: Medarbejderne er butikkens vigtigste aktiv
Sidste torsdag løb en udsolgt årets retailkonference Refresh Retail af stablen. Konferencens talere, Retail Institute Scandinavias ’Retail Rock Stars’, præsenterede et væld af indsigter og tiltag til inspiration for resten af detailhandlen, men én ting var de alle enige om: medarbejderne er handlens vigtigste aktiv.Retail Institute Scandinavias director Dorte Wimmer skød dagen i gang med en præsentation af indsigter fra bogen Refresh Retail, der blev lanceret på konferencen. Og her var der også en fed streg under medarbejdernes betydning. Dorte Wimmer præsenterede bogens tredje del ’Expertise’, hvor der gennem konceptet ’the DigiHuman Touch’ sættes fokus på vigtigheden i samspillet mellem teknologi og butikkens personale til at skabe den gode og personlige shoppeoplevelse. Her blev der sat fokus på medarbejdernes fremtidige roller, som du kan se herunder og læse mere om i bogen her.[blockquote text=”Jeg empower fuldstændigt medarbejderne, så længe kunden ikke går utilfreds ud af butikken. Kunden skal hjælpes uanset hvad.
– Kenneth Nørgaard, CEO, BabySam på Refresh Retail 2018″ show_quote_icon=”yes”]Personalet var altså i fokus på konferencen, og det er ifølge Dorte Wimmer nødvendigt for retailere at se på, hvilken rolle, medarbejderne skal spille i butikken alt efter, hvilken rolle butikken har. Ifølge den nye bog Refresh Retail, er det hele 33 pct. af Generation Y i Danmark, der synes, de er mere vidende end personalet, mens det til gengæld er 82 pct. af forbrugerne, der vil betale mere i butikken i bytte for god service og rådgivning. Tallene peger på, at der er masser at tage fat på medarbejdermæssigt i dansk detailhandel.[blockquote text=”Vores ’14 bud til Danmarks Bedste Kundeoplevelse’ har en opdragende effekt på medarbejderne. Det har gjort, at vi i dag ikke bruger penge på at købe kage til vores medarbejdere – kagerne kommer helt af sig selv (fra kunderne, red.)
– Michael Bech, CEO, Humac på Refresh Retail 2018
” show_quote_icon=”yes”]
Personalets 7 fremtidige roller
[ordered_list]
- Entertainer
Er butikkens opgave at være et socialt mødested og underholde (retailtainment), så bliver medarbejdernes rolle at skabe underholdningen. - Designer
Når butikken har til opgave at være centrum for udvikling og innovation, bliver personalets rolle at være inspirator og medhjælpende udvikler. - Guide
Butikken kan fungere som et udstillingsvindue, mens personalet er en guide, der hjælper kunden til at træffe det mest optimale valg gennem bl.a. produktanbefalinger og personlige erfaringer. - Trainer
Hvis fokusset i butiksoplevelsen ikke er på at sælge produkter, men primært på hvordan de kan bruges fx i et fitnesscenter, så skifter personalets rolle til at være en træner. - Fixer/Producer
Personalet kan fungere som skabere af personliggjorte produkter, der efterlever den individuelle kundes behov. Samtidig kan medarbejderne spille rollen som fixere, når kunderne fx indleverer et produkt, der er gået i stykker. - Timesaver
Når tiden er vigtig for kunderne, er personalets rolle at gøre indkøbsoplevelsen så nem og effektiv som mulig. - Educator
Butikken er her et center for læring og uddannelse og butikspersonalets rolle bliver derfor i høj grad at fungere som underviser.
[/ordered_list]Du kan læse en uddybende beskrivelse af personalets syv roller i bogen Refresh Retail, hvor du også kan læse meget mere om butikkens fremtidige roller og få inspiration af best practise-cases fra ind- og udland.[button icon=”fa-book” target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere” link=”https://enjoy.redhill.dk/ret/praesentation/refresh-retail/”]