-
Butikker | Convenience | DIY | Forbrugeradfærd | Hjemmeelektronik | Oplevelser
“Alt det der står på en post it”
I går var jeg i Stockholm sammen med vores italienske Ebeltoft partner Kiki Lab og 20 italienske kunder for at se på inspirerende og innovativ Retail i Stockholm.
Turens højdepunkt var et enestående møde med Klas Balkow CEO for Clas Ohlson, der i sandhed fortalte os alle de små og store hemmeligheder bag det succesfulde koncept.
Clas Ohlson startede i 1918 i Dalarna i Nordsverige som postordrefirma og er i dag en virksomhed med 199 butikker og online salg i 4 lande. I butikkerne er der årligt 76 mio besøgende, der serviceres af de 4.500 ansatte. Konceptet er unikt og som Klas Balkow beskrev det “Alt det du skriver på en post it”. Du finder alt her som du lige mangler. Ligefra batterier til papkrus til boremaskiner til kuglepenne – kort sagt alt det du lige mangler i en travl hverdag. Clas Ohlsons koncept findes ikke i Danmark, men kan nærmest sammenlignes med en fusion af Imerco, TIGER og Silvan
I butikken findes 5 områder: Hjem, Elektronik, Hardware, Multimedia og Fritid. Indenfor de fleste kategorier findes både mærkevaren og en billigere udgave. Konceptet har jvf Klas Balkow udviklet sig fra at i spøg bliver kaldt ”gamle mænds plejehjem” pga den store mængde værktøj og elektronik til nu at have 40% kvindelige kunder. Dette er sket gennem tilpasning og modernisering af de 15.000 varenumre, der findes I sortimentet.
Som mand kan du finde den dims du lige mangler og der er ingen tvivl om at butikkens indretning er udtænkt så det som kvinde er noget nær umuligt at komme ud kun med det man havde planlagt. Butiksindretningen og de mange prisattraktive produkter indenfor de 5 kategorier er et eldorado for den kvindelige indkøbskurv. Selv tilføjer Klas Balkow med et smil på læben ”at mænd også ofte kommer ud med meget mere end planlagt”
Clas Ohlsons filosofi er egentligt temmeligt enkelt, nemlig det gode købmandskab, men hemmeligheden tror jeg ligger i den sikre execusion. Det vigtigste er jvf Klas Balkow, at konstant tilbyde deres kunder produkter, der giver good value for money. Det vil sige, at man her altid skal kunne gøre det gode køb hvad end det er mærkevaren man er på jagt efter eller den billigere private label. Service er en grundpille i strategien, og der er vægt bag ordene. Således kommer alle ansatte på 14 dages træning i hovedkontoret i Darlanda og Klas Balkow pointerer at det er en prioritet for ham at personligt træffe som mange af medarbejderne som muligt. Derved sikres at værdier og holdninger ikke blot står skrevet på et stykke papir, men faktisk kommer helt ud i kundemødet. Omnichannel er på agendaen som en del af den serviceoplevelse som kunden skal have og de første skridt på denne rejse er taget. Location er også en vigtig grundpille i og med at langt største delen af butikkerne ligger centralt. Den sidste grundsten er sustainability som gennemsyrer virksomheden selv og produkterne.
Clas Ohlsons butikker findes pt i Sverige, Norge, England, Finland, Dubai og åbner op i Tyskland i foråret 2016. Om Clas Ohlson vælger at åbne op i Danmark vides ikke, så indtil det eventuelt sker må vi tages hinsides for at opleve konceptet.