-
Analyse | Butikker | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Strategi
Analyse: Rema 1000 vil overgå Netto i markedsandele allerede i år
Aldis lukning kan blive en markant gamechanger i dansk dagligvarehandel, der kan vende op og ned på magtforholdene. Det er vores vurdering efter, at vi har kigget på de historiske erfaringer fra Kiwis lukning i 2017 og på Remas salgsproduktivitet.
Rema 1000 overtager 114 Aldi butikker, men forventelig bliver der maksimalt tale om 60 nye Rema 1000 butikker samt måske 20 flytninger af eksisterende Rema 1000 butikker til en bedre beliggenhed. Resten af butikkerne kan Rema 1000 vælge at sælge til anden side og eventuelt til andet formål end dagligvarebutik.
Med 60 nye butikker kan Rema 1000 kan overgå Netto i markedsandel allerede i 2023-2024, hvis de lykkes med at få 60 gamle Aldi butikker op i omdrejninger, fordi salget pr. m2 i en Rema 1000 butik er mere end dobbelt så stort, som i en Aldi butik. Lykkedes det kan Rema 1000 forøge markedsandelen med 2 % – point og derfor overhale Netto.Men Netto har momentum, som følge af den vellykkede Netto 3.0 konvertering, og vil næppe sove i timen.
Aldi lukker selv 59 butikker inden udgangen af februar, mens de resterende 15 butikker søges solgt. Dermed har Salling Group mulighed for at købe enkelte beliggenheder, hvis de passer til Netto, dels direkte fra Aldi, men måske også hos Rema 1000.
Hvis Netto overtager 10-20 Aldi butikker og konverterer dem til Netto 3.0, så vil kampen om førstepladsen intensiveres allerede i 2023. Netto vil næppe frivilligt afgive førstepladsen!
Derudover skal man ikke glemme Lidl, der har haft en flot vækst de seneste år og Coop, der satser stort på Coop 365discount og næppe heller vil lade Rema 1000 løbe med det hele uden kamp.
Så hvem siger, at der ikke er intens konkurrence i dansk dagligvarehandel 2023.
Ønsker du at dykke dybere ned i markedssituationen i danske dagligvarehandel, så køb vores helt nye særudgave af Key Account Portrætter, der gennem illustrative kort giver et meget nøjagtigt billede af forholdene mellem de forskellige kæder og koncerner i dagligvaresektoren. Udgivelsen er på 50 sider og koster 1.995 ex. moms. Den sendes som PDF. Hør mere om udgivelsen og bestil et eksemplar her.[button target=”_self” hover_type=”default” text_align=”center” text=”Bestil bogen ” link=”mailto:retail@retailinstitute.dk” color=”#ffffff” hover_color=”#ffffff” background_color=”#ff6867″ hover_background_color=”#ff6867″][