“Arkitektur og produkter danner sammen butikkens identitet”
Arkitekt Line Frier blev stillet følgende opgave, da hun blev hyret til at omdanne oplevelsesbutikken thevicshop i Aarhus: design et nyt interiør af internationalt format, der skal fremme butikkens salg.
Med udgangspunkt i en effektiv plan skulle den nye indretning samtidig give kunden mulighed for at gå på opdagelse i butikken, som er Aarhus’ største livsstilsunivers inden for møbler, interiør og mode.
Men hvordan løser man så lige sådan en opgave?
– I hovedtræk, så studerede jeg først de problemer, der var med den eksisterende indretning. Jeg bredte mig desuden ud og søgte internationale referencer fra bl.a. Japan, hvor man har en mere helhedsorienteret tilgang til retail-arkitektur. Jeg havde stort fokus på oplevelse, selvfølgelig for kunderne, men også for de ansatte, for funktionaliteten skal være helt i orden, da det netop er med til at sikre en god oplevelse, siger Line Frier
Den tidligere indretning af butikken betød ifølge Line Frier, at kunderne i stort antal tog en meget kort rute gennem butikken. Derfor blev der kun solgt varer i helt specifikke områder.
For Line Frier var det derfor vigtigt at designe et interiør, som leder kunderne gennem hele butikken og forbi alle produkterne, uden at det kommer til at føles unaturligt.
– Jeg har prøvet at arbejde med flere spor, der krydser hinanden, og som danner en række forskellige forløb. Kunden har selv mulighed for at vælge sin vej gennem butikken, og forløbet bliver mere naturligt på den måde. Det gjaldt for mig om at designe et flow, hvor kunden bliver inspireret, og hvor butikken og produkterne bliver gjort interessante, siger hun.
Om der er tale om en fast defineret rute, som man kender det fra fx Ikea eller Søstrene Grene, eller en mere løst defineret ‘rute’ som fx i stormagasiner, er i thevichops tilfælde ikke helt så enkelt.
– Jeg synes, det, jeg har arbejdet med, bliver lidt en mellemting. Kunderne vil opleve forløbene naturlige og selvvalgte. Men de er nøje tilrettelagte. Det er en fri version af en fast rute, siger Line Frier.
Mens indretningen på den ene side er bestemmende for kundernes bevægelse gennem butikken, har selve arkitekturen ifølge Line Frier på den anden side afgørende betydning for kundernes samlede oplevelse af thevicshop.
– Det, der har været rigtig vigtigt, har været, at arkitekturen skulle danne en ramme for produkterne, så de præsenterede sig bedst muligt. Arkitekturen er bestemmende for oplevelsen, og tilsammen danner produkter og arkitektur den helhed, som bliver butikkens identitet. Jeg synes i virkeligheden, at dét er min opgave: at skabe den helhed, siger hun.
Line Friers nye interiør til thevicshop er stadig under udarbejdelse og kan opleves i butikken inden for de kommende måneder.