Audis årsregnskab: Fra tørre tal til brandbuilding
Det er sæson for årsregnskaber. Årsregnskaber er ofte spændende læsning, men sjældent særligt inspirerende. Her er fokus på tørre tal, fakta, og grafer.
Et årsregnskab kan dog gribes anderledes inspirerende an, og det er Audis seneste et eksempel på. Bilproducentens seneste regnskab er meget mere end de klassiske fakta. I stedet for at samle informationerne i en pdf, har Audi produceret en hjemmeside, der er dybt fascinerende.
På siden kan man flyve verden rundt, og få beretninger om hvad selskabet har foretaget sig i forskellige lande, i året der gik. Du kan læse og se film om et unikt Audi-center i Rusland, en utraditionel forhandler i Kina og miljøinitiativer i USA.
Der er også en særlig serie, hvor du kan også se interviews og læse historier, der kredser om Audis slogan Vorsprung durch Technik. Operastjernen Juan Diego Flórez fortæller om, hvordan han arbejder med at forfine sin stemme, og Clint Eastwood fortæller om, hvordan hans succesrige karriere som skuespiller og instruktør skyldes, at han altid har sat autenticitet på dagsordnen.
Summen af de mange små historier, der ikke direkte har noget med Audi at gøre ender i sidste ende med at tegne et billede af Audi som et firma, der sætter autenticitet, innovation og menneskelighed på dagsordnen.
Hele den pointe understreges af selve hjemmesiden, der udvider årsrapporten fra at være tør finansiel læsning, med interessere for indviede, til at være noget som menigmand har lyst til at dykke ned i. På den måde får Audi nuværende og potentielle bilejere til at engagere sig positivt i brandet – noget der meget vel kan spille ind, næste gang en bruger skal have ny bil.