Brug neuromarketing operationelt
Limbic gør det muligt at bruge indsigter fra neuromarketing til konkret at opbygge salgsfremmende universer
Neuromarketing er et felt, der i disse år får meget fokus. Metoden har i mange år været praktiseret i blandt andet den amerikanske akademiske verden, og har i Danmark for alvor fået bevågenhed, efter marketingguru Martin Lindstrøm udgav bogen Buy-Ology og fortalte, at hans metode er laboratoriebaserede forsøg, der går ud på at se, hvad der sker i forbrugernes hjerner, når de bliver udsat for bestemte stimuli.
Filosofien i neuromarketing er overordnet, at vores hjerne arbejder på autopilot langt det meste af tiden, og at vi oftest handler på baggrund af mere eller mindre ubevidste følelser, snarere end rationelle overvejelser. Først efter indkøbene retfærdiggør vi beslutningerne rationelt, måske med at “prisen var lav”, eller at “den vil holde i mange år”. Derfor giver det heller ikke mening at afdække forbrugerens præferencer via surveys og fokusgrupper, fordi det her vil være forbrugerens efterrationalisering og ikke egentlige bevægegrunde, man får indblik i. Fremgangsmåden må i stedet være neurologisk at undersøge, hvordan forbrugeren følelsesmæssigt reagerer på de stimuli, hun udsættes for, før hun bliver bevidst og efterrationaliserer sig til en logisk forklaring.
Fordi neuromarketing handler om at måle aktivitet i hjernen via komplicerede neurologiske studier, kan det imidlertid forekomme som et diffust felt med metoder, som er svære at eftergøre, og som gør det svært at bruge teorien til konkret at opbygge et salgsfremmende univers.
Derfor er Retail Institute Scandinavia meget stolte over at kunne præsentere Limbic på vores konference Winning Retail Concepts, der løber af stablen d. 7. oktober på Arken. På denne konference, som må betegnes som Danmarks vigtigste konference om detailhandel og forbrugertendenser, fortæller Thomas Rotthowe fra Gruppe Nymphenburg om Limbic, der er et værktøj til at arbejde med neuromarketing på en håndgribelig måde og viser cases, der anskueliggør mulighederne. Samtidig fortæller han overordnet om de indsigter, neuromarketing har bidraget med i forhold til branding-feltet.
Limbic-værktøjet, der er testet og brugt internationalt, har vist sig at være en gangbar vej til at omsætte meget kompleks videnskab til handling. Metoden kan blandt andet inddele målgruppen i bestemte følelsessegmenter via metaforiske billeder, der vækker bestemte stemninger hos respondenterne. Billederne indgår i det såkaldte Limbic-kort, som således kan bruges til at kortlægge forbrugerens følelser og lade branding, butikskoncepter, indretning og markedsføring tage udgangspunkt i denne viden.
Du kan læse meget om vores konference og de mange øvrige spændende indlæg ved at klikke HER.