Skip to main content
  • Miljø og etik | Strategi | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 05/04/2023

Cirkulær økonomi i retail – hvad er det?

Bæredygtighed er en kæmpe trend i retail og hvert år lader det grønne fokus fra både retailere og forbrugere til at blive større og dybere. Vores seneste forbrugerundersøgelse viser således at fire ud af 10 forbrugere foretrækker butikker, der tænker bæredygtigt.

Samtidigt er forståelsen af bæredygtighed gået fra at være produktspecifik til at have fokus på hele forsyningskæden. Nu handler det ikke bare om, at den nye sweater indeholder 30 pct. økologisk bomuld eller, at emballagen på den nye mobiltelefon er delvist fremstillet af genbrugspap. Der skal meget mere til – hele økonomien skal tænkes cirkulært – og tiden mellem et produkt kommer på markedet til det kasseres skal forlænges med adskillige længder. Det kræver at retail gentænkes og her spiller den bæredygtige retails 5 R-er en afgørende rolle. De hjælper med at reducere produktionen, og forlænge produkternes tid på markedet, og så rummer de rigtig gode forretningsmuligheder.

Vi har identificeret den cirkulære økonomis fem R´er. Her kigger vi nærmere på tre af dem.

 

Reduce: Vi producerer for meget. Det er en kendsgerning. I Danmarks nåede vi den såkaldte Earth Overshoot Day, der markerer, at vi har brugt de resurser, jorden kan nå at gendanne på et år, i midten af marts. Retail bør derfor tænke i bedre produkter af en højere kvalitet. De skal kunne opdateres og det skal betale sig at reparere dem, så de kan holde længere (og vi ser faktisk en stigende interesse for premium-løsninger). Derudover skal retail arbejde med mindre spild. Det kan være gennem en optimering af produktionen samt mindre spild i detailledet fx via genbrugsemballage eller fokus på madspild.

Resell: Et middel til mindre spild i detailledet er salg af brugte produkter. Her vokser markedet voldsomt. I de første tre kvartaler af 2022 lå salget 37 pct. højere end i samme periode i 2021. Og der er alene i butikker. Oveni det kommer salg mellem private via platforme som trendsales og DBA.
Det er især modeindustrien, der fører an og globalt forventes markedet for brugt modetøj at stige fra 30 mia i dag til 68 mia i 2028. Det er altså en stor kage, som mange retailere og brands gerne vil have en bid af. Vi ser derfor mange aktører åbne resell afdelinger eller reelle butikker. Det gælder fx brands som Ganni, Rei og Amazon.

Repair: Kunderne er efterhånden bevidste om det absurde i den herskende forbrug og smid væk kultur. Det mest absurde er printeren, der smides ud, når den løber tør for blæk eller vaskemaskinen, der deponeres fordi et kugleleje er gået i stykker. Der er derfor en stor efterspørgsel på reperationsservices indenfor alle brancher. Ifølge vores egen undersøgelse fra i vinters vil over halvdelen af danskere gerne have mulighed for i højere grad af få repareret deres produkter, og interessen går på tværs af generationer. Y-erne er med 54 pct. den generation, der i højest grad efterspørger generationsservices, mens X-erne er med 45 pct. er mest interesserede.
Reparation kan både tilbydes som en service for premium-produkter eller som en tilkøbsservice.

Hvis du vil høre mere om cirkulære tiltag i retail og have afsløret de to sidste cirkulære R-er, så book vores foredrag om cirkulær økonomi i retail, eller læs det seneste nummer af vores medlemsmagasin Retail+, som du finder i medlemsområdet.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop