-
Analyse | Forbrugeradfærd | Generation Y | Information | Innovation | Konference | Oplevelser | Trend
Derfor taler jeg om Retailtainment på Børsen
Retailtainment dækker over en af de syv globale retail trends, som jeg berører på Børsen Retail Konference den 27. april. De syv trends er identificeret i samarbejde med vores globale samarbejdspartnere i Ebeltoft Group i forbindelse med publikationen Retail Innovations 11. Jeg vil i dette indlæg løfte sløret for betydningen af retailtainment.
Forbrugeren vil underholdes
Retailtainment er en sammentrækning af retail og entertainment, og indikerer herved at forbrugeren vil underholdes. Som retailer anno 2016 er det derfor vigtigt at stimulere så mange sanser som muligt for at give forbrugeren den bedst mulige oplevelse i butikken. Det er ikke længere nok, at forbrugeren kan se og røre ved varen – der skal noget særligt til at give den ultimative kundeoplevelse.
Af samme årsag ser vi også flere og flere concept mashups på den globale scene. Et eksempel på et succesfuldt concept mashup er designeren Jaime Beriestain, der i Barcelona har åbnet en hybrid mellem et flagskib og en restaurant. Forbrugeren kan altså både få en bid mad i et unikt miljø, og samtidig købe udvalgte vintage designmøbler specielt udvalgt af Jaime Berienstain.
Oplevelser, underholdning og service er nøgleord i fremtidens butik. Når disse tre ting sammensmeltes med købet af produktet indgår de som toneangivende for den samlede vurdering af kundens køb. Den oplevede værdi for kunden er derved meget højere, hvilket skaber loyale kunder.
Med andre ord, handler retailtainment om at give forbrugerne den ekstra oplevelse, som de ikke får, når de eksempelvis handler online. Retailers skal forsøge at skabe en platform, hvor forbrugeren får lyst til at gå på opdagelse og bruge tid i butikken.
Butikken som frirum
Fremtidens forbrugere, Generation Y, synes selv at de har travlt. Derfor er det typisk convenience, der er i højsædet, når det skal gå nemt og hurtigt – og convenience er da også en anden af de syv retail trends. Omvendt vil de også gerne fordybe sig, og det er her Retailtainment-trenden for alvor kommer til sin ret. Butikken skal nemlig ikke bare være en butik, men et frirum, hvor forbrugeren kan slappe af. Concept mashups forbinder typisk shopping med samvær, og netop dét, gør dem særdeles attraktive for denne forbrugergruppe.
Der er rigtig mange grunde til at empower sine kunder. Idet forbrugerne er i konstant bevægelse, kræver det dog noget andet end det gjorde tidligere. Det er netop derfor det som retailer er vigtigt at holde sig opdateret på toneangivende trends – også selvom man kun driver butik inden for Danmarks grænser. Forbrugernes mindset er nemlig allerede meget længere fremme end kædernes.
Du kan læse mere om programmet og dagen ved at klikke på banneret nedenfor: