-
Beklædning | Butikker | E-handel | Forbrugeradfærd | Markedsføring | Oplevelser | Teknologi | Trend
E-handel rykker ind i de fysiske butikker
Detailhandelseksperter har længe talt om multi-channel strategy og dermed også sammenspillet mellem fysiske og online-butikker.
I Danmark har der endda længe været håndgribelige eksempler på, hvordan fysiske butikker kan fungere som showrooms, hvor man kan se, røre og prøve produkterne, før man bestiller dem via en computerskærm. Et eksempel er Bolia.com, der oplever, at næsten 80 procent af alle bestillinger foregår via butikkens computer, efter man har prøvet sig frem til ønskesofaen og blevet guidet af en salgsassistent – selvom kunden også har mulighed for at lave sin online-bestilling hjemme fra stuen.
Ideen med at gøre den fysiske butik til et showroom, hvor man uddanner og inspirerer kunderne – frem for direkte at sælge til dem – er et fænomen, der vinder sikkert frem. Ud over et øget fokus på oplevelsen i stedet for salget, kan denne model være økonomisk fordelsagtig, da det kræver minimal hyldeplads, færre ansatte og færre butikskvadratmeter.
Microsoft har til netop dette koncept udviklet Microsoft Surface. Det er et stort bord, som nemmest kan sammenlignes med en stor udgave af en Iphone. Man kan styre skærmen med fingerspidserne, forstørre, formindske og kaste billeder og objekter rundt – ligesom på Iphonen. Forskellen er imidlertid, at flere forskellige hænder kan interagere samtidig på Microsoft Surface. Det vil sige, at man kan bruge skærmen sammen med sine venner, hvilket for kvindernes vedkommende betyder, at interessen og købegenet kan blive ekstra tændt!
Vi har interviewet Kirsti Kierulf, direktør for innovation, learning og technology hos Accenture, som har arbejdet meget tæt sammen med Microsoft i udviklingen af Surface. Ifølge Kirsti Kierulf kan Surface forandre måden, vi shopper på – særligt takket være integreret søgning og navigation, som er tilpasset de retailbutikker og -brands, der vælger at bruge Surface.
Hun forklarer videre, at Surface kan tilbyde kunderne en langt mere detaljeret og oplevelsesrig produktinformation. Den kan være til at skabe en interaktiv købsoplevelse midt i butikken, idet den forbinder den fysiske butik og dennes salgspersonale med en digitaliseret verden. Surface kan downloade produktinformationer, sammenligne produkter, finde relaterede produkter og tilbyde ekstra features, som ellers ikke kan fås i en fysisk butik.
Der er gået rygter om, at butikker som f.eks. TopShop vil lancere nye konceptbutikker, der sammensmelter den fysiske butik med online-verdenen. Ideen går på, at man vil åbne mindre butikker med ansatte, som er uddannede til at inspirere og rådgive kunder, som var de stylister i stedet for traditionelle salgsassistenter. Butikkerne vil være fyldt med mannequindukker, som dagligt får skiftet tøj og accessories, og der vil kun være få eksemplarer af hvert stykke tøj, som kan prøves på, men ikke købes. Varerne kan nemlign kun købes fra skærmene i butikken og bliver derefter sendt direkte hjem til kunden fra hovedlageret.
TopShops online-butik omsætter allerede ligeså meget som kædens højst omsættende flagship store på Oxford Street i London. Man vurderer, at man kan udvikle dette succesfulde online-salg endnu mere ved at åbne de mindre konceptbutikker – særligt i provinsen, hvor det ikke giver mening at åbne store Topshop-butikker, og hvor man med fordel kan uddanne og guide kunderne til at handle online.
Det er ikke kun de store butikker, der kan få glæde af Microsoft Surface – også mindre og mere specialiserede brands, som for eksempel über-lukusmærket Fabergé overvejer at bruge Surface til deres intime fremvisninger af smykkekollektionen (der koster mellem 7.000 og 7 millioner pund per smykke). Ved at bruge Surface frem for en normal computer kan flere kunder udforske kollektionen på en gang. De kan sammenligne smykkerne, afspille film, se interviews med designeren eller få informationer om, hvordan diamanterne er blevet bearbejdet. Det er desuden også mere sikkert og omkostningsmæssigt hensynsfuldt at bruge Surface, da Fabergé ikke behøver at fragte så mange af de værdifulde smykker.
Microsoft Surface vil fortsætte med at udvikle applikationer, der vil ændre den måde, hvorpå vi interagerer med computere. Målet er, at brugeren ikke skal føle en teknologisk fremmedgjorthed og barriere og i stedet at optimere følelsen af menneskelige interaktion og vores købsoplevelser.