Fem hovedtemaer fra World Retail Congress
Efter detailhandlende fra hele verden samledes i Berlin i sidste uge for at diskutere udfordringer, muligheder og tendenser inden for detailhandel og forbrugeradfærd, står fem hovedtemaer tilbage som de varmeste detailhandelsemner lige nu:
Emerging markets
Blikket blev ikke bare rettet mod Kina, men også Indien, Brasilien, Rusland og Afrika (som Walmart for nylig har meldt ud om sine planer at de vil gøre indtog i) som markeder, det som vækstorienteret kæde er værd at have i kikkerten.
Det er allerede blevet sagt mange gange i forskellige sammenhænge, og på World Retail Congress blev det også slået fast i et detailhandelsperspektiv: Hvor væksten på de modne, vestlige markeder primært skal komme fra regeringernes investeringer og eksport, så vil økonomien på såkaldte “emerging markets” være drevet frem af forbrugernes øgede købeevne og -lyst. Og dermed er der al mulig grund til at orientere sig mod de oversøiske vækstmarkeder.
Detailhandlende med ekspansionsdrømme i disse områder må imidlertid holde sig kulturelle forskelle samt anderledes infrastrukturer og juridiske regler for øje.
Post-recession
Det står efterhånden klart, at på trods af regeringernes forsøg på at kickstarte forbruget i den vestlige verden, er der og sker der ikke noget magisk skift i forbrugernes stemning her efter recessionen. Alt tyder på, at væksten vil gå langsomt fremad, samtidig med at forbrugerne fortsat sparer op og nedbringer den gæld, de stiftede i 00’erne.
Den gode nyhed er, at stadig flere økonomer ser tegn på, at vi ikke styrer hen imod det frygtede double dip og dermed en ny recession.
Post-recessionens forbruger blev portrætteret som en, der kræver billigere priser, men vil ikke gå på kompromis med kvaliteten, fordi de er blevet godt forvent under højkonjunkturen. Claus Juel Jensen, direktør i Netto, fortalte om, hvordan Netto-kædens forretningsstrategi netop var at levere samme kvalitet, som man får i supermarkederne, men samtidig at skære i alle andre omkostninger, så prisen kunne holdes lavere end gennemsnittet. Men at det også var discountkædernes imagemæssige udfordring at forsikre kunderne om, at de leverede den samme kvalitet.
Multichannel
Amazon fik prisen Retailer of the year, og med denne udnævnelse blev det igen markeret, hvor varmt et emne e-tailing lige nu er – hvad enten man er pureplayer eller en fysisk butikskæde med en multichannelstrategi.
Ifølge Tony Stockil, CEO i Javelin Group, har de fleste kæder efterhånden en forståelse af sig selv som multichannelkæde. Og med iPad’ens lancering i foråret er der ført endnu en kanal til listen over mulige salgs- og markedsføringskanaler, fremsynede detailister må tilpasse sig og udnytte. Samtidig blev der givet flere indsigter i, hvordan forskellige forbrugertyper køber/researcher forskellige produkter via forskellige kanaler – og dermed gjort op med, at e-handesstrategi bare skal handle om at være til stede på nettet.
Men den fysiske butik blev på ingen måde beskrevet som forældet – for på trods af den digitale revolution kan langt de fleste kunder stadig se fordele ved at se, røre og mærke varen i hånden inden køb.
Communities
Brug af sociale medier og det at lytte til og skabe communities som markedsføringsgreb fyldte – ikke overraskende – meget i de forskellige indlæg. Multchannel-udviklingsdirektør Susan Aubrey-Cound fra Marks & Spencer fortalte netop om, hvordan de havde vendt en negativ omtale af kæden i en gruppe på Facebook til positiv omtale ved at være til stede, lytte og observere på de sociale platforme.
Men community-begrebet rækker langt længere ud. Arkitekt Eric Kuhne portrætterede tidens forbruger – modsat forbrugeren i det 20. århundrede, der forbrugte ud fra forfængelighed og individualitet – som én, der var grundlæggende community-orienteret. Fremtidens shoppingcenter skulle ifølge arkitekten derfor være et socialt rum, hvor forbrugerne blev inspirerede, berigede og ikke mindst kunne shoppe – og være – sammen.
De bløde værdier
Efter en tid, hvor meget detailhandel har drejet sig om at skære i omkostningerne for at overleve på et presset marked, og hvor den tilbageholdende forbruger krævede billigere og billigere priser, blev der i flere indlæg sat et forfriskende fokus på at skabe medarbejder-commitment og se det sjove i at drive detailhandel.
Gordon Segal, grundllægger af og bestyrelsesforman for den amerikanske møbel- og indretningskæde Crate & Barrel talte varmt om at søge inspiration og det berigende i at give kunderne gode oplevelser med service og produkter af høj værdi til rimelige priser.
Burberrys CEO Angela Ahrendts, der desuden fik overrakt prisen for bedste lederskab, talte om, hvordan Burberrys succes under recessionen skyldtes, at man også havde arbejdet med employer-brandet Burberry og værnet om en demokratisk medarbejderkultur, der hang sammen med det eksterne image af et være det demokratiske luksusbrand, Burberry ønsker at positionere sig som.