Skip to main content
  • Butikker | Dagligvarer | Forbrugeradfærd

Forfatter: redhill
Dato: 03/08/2015

Fem tips til at lede forbrugerne optimalt rundt i butiksrummet

Det er og bliver udfordrende at skabe flow i butiksrummet, så man får ledt kunderne rundt i alle afkroge af butikken og eksponeret dem for flest mulige varer. Har man succes med at koordinere kundens rejse, kan man dog påvirke, om han eller hun fylder mere i vognen og lægger flere penge ved kassen.

Vi deler derfor her fem tips til at lede forbrugerne optimalt rundt i butikken fra vores internationale samarbejdspartner i Ebeltoft Group, Pragma UK, der beskæftiger sig med netop customer journeys og hvordan kunderne ledes rundt i butikken på en optimal måde:

1: Skab et overskueligt butikslayout

Førstehåndsindtryk er alfa omega, og her gælder det, at forbrugerne har langt større tendens til at bruge tid og penge, når de føler sig afslappede, velkomne og inspirerede. Der er ikke noget, der kan give en forbruger mere lyst til at forlade en butik, end blokerede gange og rodede hylder. Det kan derfor godt betale sig at organisere butikken med frie og klare gangarealer, så kunden oplever let at kunne bevæge sig rundt.

2: Placer kasselinjen og populære varer i hver sin ende af butikken

Supermarkeder har lang tradition for at placere essentielle varer bagerst i butikken for at lokke forbrugerne rundt på en måde, så de eksponeres for flest mulige varer undervejs. En anden tilgang er at placere brød, smør og andre populære varer ved indgangen og rykke kasselinjen andetsteds hen. I begge tilfælde tvinges forbrugerne altså til at bevæge sig rundt i butikken, hvilket kan medføre, at de bruger mere tid og flere penge.

3: Tilbyd ikke en direkte rute rundt i butikken

Med det sagt kan detaillister dog have tendens til at skabe store, brede gange, der gør det alt for nemt for forbrugerne at nå direkte til de produkter, de er interesserede i, for derefter at gå mod kassen. Ideelt set ønsker man at sætte kundernes fart ned, når de handler, så de bliver opmærksomme på – og helst fristet af – de varer, der er omkring dem.

4: Maksimer eksponeringen af produkter

Man kan med fordel søge at bryde kundernes rute rundt i butikken, så de eksponeres for flere varer, når de handler. Det opnås fx ved at gøre gangene smallere og placere fiksturer på strategiske steder. Eksponering er nemlig essentielt – især når det gælder impulsvarer. Idéen om ”walk through”-konceptet driver fx i stigende grad duty free-salget i lufthavne verden over.

5: Skab iøjnefaldende områder, der fanger forbrugernes interesse

Iøjnefaldende displays – om det så er et teknologisk vidunder, en pulserende udstilling eller noget helt tredje – kan lokke forbrugerne væk fra deres sædvanlige rute rundt i butikken. Ved at fremvise kampagner og præsentere visuelle og livsstilsorienterede områder, kan man få forbrugerne til at spendere mere tid og flere penge, end de måske ellers havde planlagt.

Ønsker du mere information om forbrugeradfærd? Så kan du læse mere om Retail trends her.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop