-
Beklædning | Butikker | Forbrugeradfærd | Innovation | Medarbejdere | Mode | Oplevelser | Sociale Medier | Teknologi | Trend
Fra prøverum til interaktive salgskanaler
Prøverummet er et afgørende salgssted i tøjbutikker. Det er ofte her forbrugeren beslutter, om hun ønsker at foretage et køb eller ej. For det meste er kunden alene bag gardinet uden kendskab til butikkens lagerbeholdning eller mulighed for at høre venners mening om tøjet. Den virkelighed er imidlertid ved at ændre sig, i takt med at prøverum gøres virtuelle i et forsøg på at forvandle dem til oplevelsesrige og interagerende salgskanaler.
”Det forbundne prøverum” sikrer unik shoppingoplevelse
”The connected fitting room” er navnet på et virtuelt prøverum, som teknologivirksomhederne Accenture og Avanade står bag i samarbejde med Microsoft med formål om at skabe en mere personlig, gnidningsfri og differentieret shoppingoplevelse. Konkret kan prøverummet ud fra RFID-tags i produkterne registre, hvad kunderne tager med ind for at prøve. Den enkelte vare popper herefter op på en interaktiv skærm, som er installeret på væggen i prøverummet, hvorfra der tilbydes forskellige servicer. Brugeren kan bl.a. se, hvilke størrelser, styles og farver, der er tilgængelige i butikken, og hvis man ønsker én af disse, kan man blot anmode om det på skærmen, hvorefter butikspersonalet modtager en notifikation via en app på sin smartphone. Mens man venter på, at de ansatte kommer med det ønskede produkt, er der mulighed for at browse gennem varer, prøverummet har valgt ud fra kundens tidligere køb samt det tøj, der befinder sig i rummet. Beslutter man sig for at foretage et køb, kan det også ske direkte på skærmen, men man kan ligeledes logge ind på sin onlinekonto og gemme produkterne på sin ønskeliste eller læse brugeranbefalinger.
Prøverummet skaber ikke blot en interaktiv oplevelse, der opfordrer forbrugerne til at købe. Den data, der indsamles her, er også til stor nytte for detaillister. Man får bl.a. indsigt i forbrugernes præferencer, idet teknologien registrerer, hvad og hvor meget kunderne tager med ind i prøverummet, hvor lang tid de opholder sig her, samt hvilke forslåede produkter, de efterspørger og i sidste ende køber. Det gør butikker i stand til at optimere deres lager og udstillinger, så de mere effektivt stemmer overens med de lokale forbrugeres behov og ønsker. Yderligere giver ”The connected fitting room” indsigt i, hvor længe den enkelte medarbejder er, om at komme med de efterspurgte produkter og dermed yde en god service, og det kan bruges i brandets fremtidige udvikling og træning af medarbejdere. I og med at teknologien gør personalet opmærksomme på, når kunderne har brug for hjælp, kan systemet ligeledes hjælpe butikker, der ikke konstant kan have bemandede prøverum.
”The Connected Fitting Room” har indtil videre kun været testet i den amerikanske kæde af stormagasiner Kohl’s, men ifølge udviklerne er man i kontakt med store britiske detaillister om etablering af yderligere tests.
Urban Research lancerer digitalt pop up-prøverum med 3D
Det japanske modebrand Urban Research tager skridtet videre med lanceringen af et virtuelt pop up-prøverum kaldet ”Wearable Cloting by Urban Research”. Det minder langt fra om det, man normalt forbinder med et prøverum. Du finder ikke noget fysisk tøj at prøve – faktisk ligger prøverummet slet ikke i en tøjbutik. I stedet er der tale om en form for selvbetjent shoppingautomat, der kan opsættes alle steder, hvor der er strøm og wifi. De japanske forbrugere kan her virtuelt prøve Urban Research-produkter for derefter at købe dem online.
For at prøverummet kan registre din tilstedeværelse, skal du allerførst stå på et afmærket sted, hvorefter et kamera scanner din krop. Dernæst kan du browse gennem Urban Researchs produkter på en interaktiv skærm og prøve dem virtuelt. For at prøve en bestemt beklædningsgenstand tager du hånden over en markeret cirkel på skærmen og øjeblikkeligt ”iføres” du varen. Tøjets afbildning på kroppen kan samtidig justeres via en opstillet iPad. Den interaktive skærm anvender 3D-teknologi, der er i stand til at følge den mindste bevægelse, og man får derfor en fornemmelse af, at man står foran et spejl. Når du har besluttet, hvilket produkt du bedst kan lide, tager du et billede via skærmen og venter på en QR-kode, der enten bliver printet direkte eller e-mailes til dig. Den skal så scannes med din smartphone, hvorefter du kan se et billede af dig selv med det tøj, du har valgt, og desuden tilgå Urban Researchs e-butik direkte og købe outfittet.
Modebrandet har fornyligt testet prøverummet i det japanske stormagasin Parco. Urban Research planlægger dog at installere yderligere seks prøverum i 2014 på bl.a. togstationer samt i lufthavne og storcentre. Målet er, at der i alt er installeret 100 prøverum i 2020 – også uden for Japan. Teknologien kommer her til at fungere som både et showroom og en salgskanal for Urban Research, og med op up-butikken gør modebrandet ikke blot opmærksom på sig selv på en sjov og anderledes måde, man har samtidig udviklet en kanal, der forholdsvis nemt kan testes på nye markeder. Prøverummet kan nemlig fungere som Urban Researchs første fysiske tilstedeværelse nye steder og dermed substituere en egentlig butik – en mulighed, der er relativt billig og samtidig er med til at øge modebrandets kendskabsgrad på tværs af landegrænser.
Karl Lagerfeld appellerer til et socialt shopping-aspekt med interaktive prøverum
I forsøget på at lokke de britiske forbrugere ind i Karl Lagerfelds nye flagskib på Regent Street i London og samtidig appellere til det sociale shopping-aspekt og den deltager- og delekultur, den digitale verden fordrer, har designeren gjort sine prøverum interaktive. Når kunderne tager en bunke tøj med ind for at prøve, kan de tage såkaldte selfies vha. af en særlig Karl Lagerfeld-app via en iPad-installation, hvormed det også er muligt at vælge mellem forskellige fotofiltre, der tilfører billedet ekstra glamour. Herefter kan billederne uploades direkte til sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram for at få feedback fra venner og familie. Besøgende kan ydermere modtage live tweets fra Lagerfeld på iPad’en.
Det er imidlertid ikke kun inde i prøverummet, at teknologien hersker. Ved tøjstativerne hænger iPads, som viser, hvordan det tøj, der hænger lige ved siden af, kan sættes sammen og ser ud på en model. Samtidig er der installeret yderligere iPads rundt om i flagskibet, hvormed kunderne kan efterlade personlige beskeder til Lagerfeld, ud fra hvilke han tweeter sine favoritter.