-
Analyse | Beklædning | Butikker | Centre | Convenience | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Mærkevareproducenter | Mode | Oplevelser | Trend
Fred Segal viser eksempel på inspirerende oplevelsesunivers
360 graders oplevelser er blevet et vigtigt fokusområde for flere detaillister, der i stigende grad kombinerer salg af varer med forskellige serviceoplevelser i forsøget på at drive genbesøg og appellere til forbrugernes ønske om forandrende, overraskende og nyskabende shoppingbegivenheder. I foråret slog den californisk baserede multibrand-modekæde Fred Segal derfor dørene op til sit første internationale livsstilscenter i den japanske hovedstad Tokyo. Det omkring 725 kvm store center omfatter tre forskellige detailhandelskoncepter – ” Fred Segal Man”, ”Fred Segal Woman” og ”the Mart at Fred Segal”, ” – og er placeret på en nyligt omdannet jernbane kaldet ”Log Road Daikanyama” i Daikanyama-området, der er kendt for luksusbutikker, caféer og skinnende skyskrabere.
Livsstilscentret er uden tvivl et sandt oplevelsesunivers med bl.a. en café, spa og andre luksusservicer, der afspejler Fred Segal-brandets sydcaliforniske kultur. Selvom interiøret i de tre detailhandelsområder adskiller sig markant fra hinanden, deler de alle en afslappet elegance, der kombinerer Fred Segals funky designæstetik med traditionel japansk arkitektur. I ”Fred Segal Man” og ”Fred Segal Woman” finder besøgende en kurateret blanding af luksusprodukter til mænd og kvinder samt bolig- og livsstilsprodukter fra både uafhængige brands og Fred Segals egne varer. I førstnævnte kan kunder fx købe mærker som Valentino, Vans og Levi’s, få skræddersyet tøj i et af de til formålet oprettede områder eller lægge vejen forbi den anlagte terrasse med tilhørende bar. I kvindeafdelingen kan besøgende derimod shoppe blandt brands som Oliver Peoples og Delphine Delafon, svinge forbi skønhedsbaren, der primært fokuserer på økologiske brands, eller slappe af i spaen. Fælles for herre- og dameafdelingerne er, at de fungerer som evigt foranderlige platforme for både lokale og internationale nye og up-and-coming designere.
Et af centrets største tiltrækningsplastre er dog ”the Mart”, der bygger på Fred Segals idé om at kombinere fødevarer og detailhandel for at forbedre shoppingoplevelsen. Her er hylderne proppet med importerede produkter som Jacobsen Salt Co. og Quinn Popcorn, og på stedet laves doughnuts vha. en 18 timer lang proces fra Portland’s Blue Star Donuts. De japanske kaffebrands Cocktail Do og Marafuku tilbyder yderligere drikkevarer under det nye mærke ”Fred’s Coffee”.
Fødevarefokusset tages med udenfor, hvor en rød, vintage food truck, i ægte Los Angeles-stil, serverer amerikanske klassikere som mexicanske majskolber, rejer og hotdogs sammen med Coca-Cola og Corona – øl. I løbet af sommeren begynder den mobile station også at sælge is, sandwiches og kager fra et lokalt, økologisk bageri. Ligesom sortimentet i centret ændres menuen løbende for at afspejle sæsonens trends, og på hver sin side af bilen findes hhv. bryggeriet Kirin Beer, som leverer seks forskellige øl til bilen, og det kendte Tartine Bakery fra San Francisco.
Livsstilscentret er det første tiltag i et langvarigt samarbejde mellem Sandow, der ejer Fred Segal, og den japanske modevirksomhed Mark Styler Co. Ltd. om at åbne Fred Segal-forretninger på tværs af hele Japan. Tokyo-åbningen bliver efterfulgt af yderligere lanceringer i andre japanske byer, og japanere kan bl.a. se frem til flagskibe, livsstilscentre og brandede butikker i high-end stormagasiner.
Få mere viden om øvrige retail trends.