Fremtidens kasseapparat er POS-materiale og relevans i et
Selvbetjeningskasser har endelig fundet vej til dansk detailhandel. Netto, Føtex og Ikea har allerede introduceret dem, og andre kæder følger uden tvivl efter.
Selvbetjeningskasser er løsningen i den nære fremtid, men i de kommende år bliver selvbetjeningskasser suppleret af mobilscanning og intelligente kasser. Så for overblikkets skyld følger her en tour de force i de forskellige systemers potentialer og mangler.
Selvbetjeningskasser: Lidt mindre kø
Selvbetjeningskasser har flere potentialer. De fylder ikke det store, og derfor kan der være mange af dem på samme plads, som en manuelt betjent kasse optager. Det betyder mindre og færre køer, og dermed at kunderne kan forlade butikken lidt hurtigere.
Det er også en fordel, at der er forskellige betalingsmuligheder, der matcher forskellige situationer. Selvbetjeningskassen er god, når man skal ordne de daglige indkøb, hvor der ikke er mange varer i kurven. Men pladsen omkring selvbetjeningskasserne er trang, så derfor er de ikke optimale til store indkøb. Til dem har man manuelt betjente kasser, hvor kunder, der ønsker personlig kontakt, kan søge hen.
Selvbetjeningskasserne er et kærkomment alternativ i dagligvarehandelen, men der er stadig problemer, de ikke løser. Scanningen af varer foregår stadig centralt i butikken, hvilket medfører flaksehalse. Betalingsformen er stadig dankort eller kontanter, og det er ikke en videre hurtig løsning.
Mobile løsninger: decentral scanning
I løbet af nogle år vil scanning af varer i butikker blive decentraliseret. Det betyder ikke, at centrale stationer som selvbetjeningkasser og manuelt betjente kasser forsvinder, men det betyder nye muligheder for kunderne.
Bevæbnet med en smartphone kan kunderne selv scanne en vare, når den lægges i indkøbsvognen, og det samlede køb registreres på mobilen. Når man er færdig med at handle, sendes det samlede køb til en station vha. NFC-teknologi, der lidt forsimplet kan siges at være en hurtig version af bluetooth. Når det er gjort foretages betalingen.
Løsningen er god, da hver enkelt vare ikke scannes på centrale stationer i butikken, men decentralt. Dermed minimeres køen.
Den intelligente kasse: demokratisk, hurtig og relevant
En anden udvikling, der vil præge kasseapparaterne, er opkomsten af intelligente kasser. Et eksempel på en intelligent kasse er være Microsofts Surface og en unavngiven løsning fra Intel.
Intels løsning består af en horisontal og en vertikal skærm, der er placeret i butikken. Når kunden skal betale for sine varer, lægger han sin mobiltelefon op på kassen, og kassen kan så genkende ham, på samme måde som e-butikker kender en kunde, efter han eller hun er logget ind på sin konto.
Genkendelsen har flere fordele. Kunden kan se sin købshistorik, butikken kan målrette rabatter til den enkelte kunde, så rabatter ikke bliver generelle, men specifikke. På den måde gør man det mere relevant for kunden at handle netop hos dig.
Den intelligente kasse fungerer også som POS-materiale. Hvis kunden f.eks. køber en bluse, kan man på skærmen se bukser, som matcher blusen. Med et enkelt klik kan man se blusen og bukserne på en virtuel model, så man kan få en fornemmelse af, hvordan sættet ser ud, når det er sat sammen.
På skærmen vises der også anbefalinger. F.eks. billeder af, hvad andre kunder, der har købt det samme som du køber, også har købt. Den model benyttes med stor succes af f.eks. Amazon, og den finder nu vej ud i de fysiske butikker, hvor nettets potentialer smelter sammen med den fysiske butiks.
Kunden kan også betale med mobiltelefonen vha. NFC-teknologi. Det går hurtigt, og man skal ikke taste koder eller fumle med kontanter. En hurtigere og mere smidig betalingsform.
En anden fordel er, at kunden og personalet deler skærm, hvilket giver en mere demokratisk og inddragende oplevelse for kunden. I dag er det oftest kun ekspedienten, som kan se skærmen, og det skaber en barriere mellem kunde og ekspedient. Den barriere elimineres med de intelligente og inddragende kasser.
Intels kasseløsning
Fast Company intelligent kasse